Wednesday 31 December 2008

هنحتفل ازاي بالراس ؟



فيه ناس سابت الراس واحتفلت بالرجلين او بمعنى ادق بالحذاء زي ما امتعنا الزايدي بالضربه الحره الغير مباشرة
لكن للاسف فيه ناس مصره تحتفل بيها عن طريق المفرقعات تقريبا كده والله اعلم في صغرهم من كتر ما كانوا بيلعبوا بالبمب ومسدسات الميه زي ما المثل بيقول ابنك على ما تربيه فطلعت تربيتهم دي على خلق الله عن طريق تسديد ضربات حره مفخخه على قلوبنا
ناس تانيه صاحبة مزاج عالي قوي بتحتفل برقص عفوا رأس السنه على انواع مختلفه من الاستقصاءات الي تجيب المرارة والحلاوة قصدي السكر في نفس الوقت زي مطرب العام وممثلة العام و..... العام وبلاش أفسر بدل ما نروح في داهيه كلنا
كل واحد فينا بيحتفل على طريقته
في طالب بيحتفل بمرور التيرم الاول بالتفكير في التخلص من كافه الكتب دون رحمه فور انتهاء امتحاناته
والد ورب اسرة فاضل بيدور على المرتب الفاضل في جيوبه وبيدعوا  بالستر حتى طلوع النهار بأمان ليسرع في الحصول على مرتبه بعد الضرايب والحجوزات والخصومات ده اذا كان فيه فاضل
ناس مسافره وناس مفارقة وناس بتفتكر همومها وناس بتداري ندمها على سنه فاتت ويا سنه ما تمت
وناس بطلت تفكر وسلمت امرها للرب يدبر
اما انا فبتشاقى مع  والدي  زي كل سنه بنحتفل فيها بسؤاله حد يتولد في البرد ده ؟؟

كنت أصغر من كده
كنت أصغر من كده
بشوية سنين
بغلط كتير ف عدها
كنت أصغر من كده
والدنيا طولها
أد عرضها
كنت ممكن أحب ف اليوم
ألف مرة
وكل الحاجات كانت
تليق على بعضها
كنت أصغر من كده
بسنين كتار
كنت فاكر
إن الناس تسافر
بس عشان تحج
ماكنتش أعرف
شكل تصريح السفر
ولا ختم الدخول
ولا الباب الحديد
اللى ف صالة الوصول
ولا كنت لسه تعبت
من قسوة الانتظار
كنت أصغر من كده
والدنيا أولها هنا
حضن أمى
زى كوباية حليب
أو معلقة عسل
قبل الفطار
كل يوم بعد العشا
استراحة من تعب طول النهار
جدى لا كان عنده دهب
ولا عنده سهم محيره
فى سوق العقار
جدى كان عنده يقين
الله حى
والبركة دايماً ف اللى جاى
والبنات زى البنين
وهو ده المعنى الحقيقى للعمار
يفتح كتاب الحب
نفرح كلنا
يشرح لنا
ويقول لنا
وصانا ليه سيدنا النبى
على سابع جار
علي سلامه

36 comments:

انا حره said...

كل سنه وانتى راس

يوه قصدى طيبه ولمضه كدا زى ماانتى

والسنه الجايه تكونى فى احلى وحده صحيه مع تيرمومتر وسماعه وعيشى حياتك وانا زيك بردو

صدى الصمت - عاشقة الورد - said...

عام جديد سعيد بإذن الله
أنا بأحتفل كل سنة بشكل مختلف حسب المكان والزمان والناس ال بأكون معاهم
تحياتى

MoLOToF said...

كل سنة وانتى طيبة وعام سعيد عليكى يا كبيرة

قلم رصاص said...

كل سنة وانتي طيبة يا دكتورة مروة

وكل سنة وانتي الى الله اقرب
وبصحة وسعادة وتقدم

وكل عام وجميع المسلمين بخير

واهنئ اخواننا الاقباط بأعياد الميلاد

تقبلي مروري مع التحية

Ahmed Al-Sabbagh said...

كل سنة وانتى طيبة يا مروة
وعام سعيد عليكى وعلى مدونتك

Anonymous said...

كل سنه وانتى مسلمة نقيه قريبه من الله يالماضه
على فكرة انا بحبك جدا فى الله
صحيح لاشفتك ولاشفتينى
بس الارواح جنود مجندة
مش عارفه هتفتكرينى ولا لا؟
انا ايمان مصرى

حاسوباتيه said...

كل سنه وانتي طيبه يارب وتكون سنه احلى من الي فاتت

nigro said...

كل سنة و انت طيبة يا مروة
كل سنة و باباكي بألف صحة يا رب و ربنا يباركلكم فيه


يلا سلام

Misrdream said...

كل سنه وانتى طيبه يا لمضه

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل سنة وانت طيبه يا لمضمض يا ختي

انا احتفلت بالراس تحت اللحاف والبطانيه

بقي بالزمه الواحد هايكون له نفس يعمل اي حاجه تانيه في الظروف المنيله اللي احنا فيها دي

يارب يالماضه تكونن 2009 احسن ولو شويه صغيرين من 2008

كل سنة وانت طيبه


سلام

Noha El-arabi said...

كل سنة و انتي طيبة يا جميل
يعني مفيش احلي من علي سلامة

maiosha said...

كل سنة وإنتى طيبة يا لماضة
وإن شاء الله السنة الجاية تبقى سنة سعيدة عليكى يا رب

انا بقى .. وعيلتى الكريمة طبعا بنحتفل بالراس .. إن ماما بتعمل بليلة .. ونفضل نفرقع فى بليلة وناكل لغاية ما نتسطل
هههههههههه
ايوة أحتفال بالراس بقى مش أى كلام

كل سنة وانتى طيبة

الملاك الحزين said...

كل سنة وانت طيب والسنة الجاية تكون فى احلى صحة

همس الاحباب said...

كل سنة وانتى طيبة
واسرتك بخير
وسنة سعيدة عليكى
وتسلم اختياراتك
تحياتى

Mafrousa said...

كل سنة و انتى طيبة و لمضة يا لمضة
و كل سنة و باباكي طيب و بخير
و ربنا معاه فى لماضتك

مسدس صغير said...

انا عايز اتكلم فى نقطتين يا ست لماضة النقطه الاولى انتى غلطتى لما قلتى ان الجزمة بتاعة منتظر الزيدى كانت ضربة حرة غير مباشرة لانها كانت مباشرة يعنى لو كانت جت جون كانت تتحسب على طول
النقطه التانية بحييكى على القصيده الجميلة وعلى حسن اختيارك ليها

Ma 3lina said...

Kol sana we enty tayba ya Lamada

Hope u the best in 2009 keda isa

شفـقــة و إحســــان said...

كل سنة وانتى طيبة يا قمر
يارب السنة دى تكون احلى واجمل من اللى فاتت

البت المشمشية حلوة بس شقية said...

كل سنة وانتى طيبة يالموضة وكل سنة تبقى لمضة اكتر من الاؤل
وكل سنة وعمو
قصدى باباكى طيب وبخير
وابقى تعالى ياختى زورينى السكة مش بعيد

Unknown said...

كل سنه وانتوا يارب بالف صحه وسلامه
ويارب السنه الجديده تكون افضل من اللى فاتت
بعتذر منكم عن انشغالي
ادعولي بالتوفيق الفتره الجايه
ضروري
اياك حد ميدعيش

بنت الغربة said...

كل سنه وانت طيبه يالاماضه
انت كلامك زى العسل وظريفه قوى
ووسط كلامك بالاقيك مخك كبير قوى وتعبيراتك ليها معنى عميق
انا بجد مبسوطه انى عرفتك
تحياتى ليك ولباباكى
وكل سنه وانت طيبه ياقمر

Unknown said...

كل سنة وحضرتك طيبة يا دكتورة
ربنا يحقق كل أحلامك

عاشقه الرومانسيه said...

كل سنه وانتى لمضه يا لماضه هانم ولا اقول يا دكتوره لمضاه؟
انا اعجبت جدا بلامضتك وانا جديده فى الدتوين بس فرحت قوى لما شفتك وكنت باتفرج على مدونتك وانا مستمتعه بيها
يارب الحياه العمليه ما تاخدكيش مننا وانا اكيد هتعلم من لماضتك كتير بعد اذنك انا اضفتك عندى ويسعدنى انك تزورى اول تدويناتى
ربنا يوفقك ويزيدك لماضه

حروف said...

كل سنة وانتي طيبة بوست جميل

خالتى بمبة said...

احلى حاجة في السنة اللى عدت هى الحذاء اللى فش غل ناس كتير وختم السنة وخدمة بوش بالجزمة

البت المشمشية حلوة بس شقية said...

دكتورة مروة ليكى تاج عندى روحى خودية

غني يابهيه said...

كل سنه وانتى طيبه
مش عارف فاكراني اصلا ولا ايه

تحيات بهيه
gloves lesa 3ndy

بنت السحاب said...

كل سنه والسيد الوالد بخير
وانت طيبه
والسنه دي احسن من الي فاتت وهاادعيلك الفتره الجايه ضروري
:)

بنت السحاب

t3ban said...

قبل اي حاجة
الله عليك يا عم علي

كل سنة و أنت طيبة و السنة الجية
تكون علي الأقل زي الي قبليها ان شاء الله

blue-wave said...

كل سنه وانتى طيبه
ودايما فى الراس

dodda said...

غنوة غزه

happy death day to us!!!!

اسماء said...

كل سنة وانت طيبة يا لماضة
http://modawen5ana.blogspot.com/2009/01/blog-post.html
ده الموضوع بتاعك معموله سكان شوفيه وقوليلي رايك بقا

انسان وبس ! said...

ممكن نحطها على الفته
وبعدين نكسرها بايد هون جامده
ونكلها

آه وكفى said...

لماااااااااااضة
معقول زورتيني
مش مصدقة
انا كنت بجيلك كتير واعلق عندك زمان وبعدين كانت ردودك عليا بحس انك مستغلساني فبئيت اتابعك من بعيد لبعيد وبصراحة كشيت منك
اصل انا على اد منا كمان لماضة بس مش مع كل الناس

كل سنة وانتي طيبة يادكتور وسنة احلى من سنة يارب انشاء الله
دمتي بكل جميل .. واسعدتني زيارتك بشدة

Unknown said...

ربنا يخليكوا ليا
كل سنه وانتوا كلكم بخير يارب
انا هاجي اتلامض مع كل واحد في مدونته
عقابا انه اتلامض معايا هنا
ويارب يزيح الغمه عن العالم العربي وعن غزة بالاخص

L.G. said...

أحب أتلامض معاي

على سلامة كتاباته جميلة الناس مش واخدة بالها منها معرفش ليه
بحس انه مقهور على البلد وبيكتب احساسي بس بكلماته هو

أول مدونة ألاقي فيها كلامه مكتوب
معلش بكتب في مدونات قديمة بس بيعجبني اتصفح من جوة المدونة مش آخر موضوع بس
تحياتي