Sunday 31 May 2009

لحظات حرجة


الم يعتصر كل عضله في بطني لدرجة أتوقف فيها عن التنفس والكلام احيانا وهذا شىء بالغ الصعوبة لدي واستمرت الالآم محاربة كل انواع الحبوب والابر المسكنه التي اضطررت للسماح لها بوخز اوردتي الدقيقه وانا اتعجب ايمرض الاطباء مثل بقية البشر ويقولون آآآآآآآآه
وبعد يومين من المعاناه المستمره والتمسك بكلمة واحده " مخدوش يا بابا مخدوش "  كناية عن الحقن بالطبع وملازمه احد زملائي لي شغفا في ادخال " كانيولا " لتلقي عن طريقها بعض المحاليل نظرا لانخفاض حاد في ضغطي ورغم محاولتي جاهدة اقناعه بان هذا ضغطي الطبيعي نظرا لطولي المفرط موازيا لضغط عمود الدم في الهواء وانه لا حاجة لممارسة هذا الاهتمام المميز - وش متغاظ  -  ولكنه اصر قائلا بانه : مرافق مريض !!
ومر يومين حتى استسلم جسدي الواهن لمشرط الجراح وبعد توقيع الكشف الطبي على المذكوره اعلاها قرر ازالة زائدتي الدودية والتي يصل طولها بضع سنتيمترات وتمثل كل ما امتلكه من امعاء اعتمد عليه في هضمي لما التهمه من طعام – ده اذا التهمت حاجه اساسا -  ورغم ذلك توجهت لعربة  الاسعاف كالاسد الهمام لدرجة تعجب لها المسعف وتسائل اين المريضة ؟؟ لأجيبه بكل ثقه وصوت يخرج من باطن الارض نظرا لطولي السابق الاشاره اليه
ظللت اتلو كل ما الهمني به ربي من دعاء وبضع ايات كتابه الحكيم طمعا في كرمه باتمام شفائي ورجوعي لارض السكن بالعلمين سالمه غانمة وعدم حدوث اي اخطاء طبيه اثناء الجراحة باستئصال جزء من لساني بدلا من زائدتي الدودية وتجلت عظمة الخالق في خلقة حيث تذكرت رحمته في احتواء اللسان تجويف الفم وليس البطن تجنبا لحدوث هذه الغلطة الطبية الشنيعه
 جاءت اللحظه الحاسمه لحظة ارتدائي بدلة العمليات تشبة بدلة " فطوطه " حجما ولونا والتي كانت تكفي ادخال كل من بالمستشفى من طاقم طبي معي بداخلها
وما هي الا كلمات قليلة من اللماضة مع طبيب التخدير وذهبت بعدها في غيبوبه لا اعرف من اين اتيت ولكني غفوت لاستيقظ على الم شديد بالجانب الايمن وكانت اشد لحظات حياتي حيث استلقي على ظهري لا اقدر على الحراك فقط عضله واحده تتحرك بجسدي مفهوم طبعا ما هي ؟؟ بالفعل لساني الوحيد الذي يتحرك وتركزت كل امالي وقتها كما " اللمبي " بعد عملية نقل المخ بانه لا يستطيع ان " يتف "
نقلت بعدها لسكني بمستشفى العلمين حيث مقر عملي على اجنجة الاسعاف التي كادت ان تؤهلني لعمل المرارة وازالة ما تبقى من زوائد اخرى بجسدي حتى وصلت لسريري المعهود واذا بهم يجهزون لرفعي وانزالي به لاصيح بهم " سيبوني هنزل لوحدي "

واستلقيت بعدها في سبات عميق لتترك العلمين اثرا علي واحمد لله على انه لا توجد زوائد اخرى اضطر لازالتها .. زايدة تفوت ولا حد يموت

93 comments:

Unknown said...

سلامتك يا ضاكتورة ايمان الف سلامة عليكى
سلامتك سلامتك سلامتك سلامتك سلامتك سلامتك سلامتمك

Unknown said...

يسلم عمرك يا انجي يارب

ديالا said...

الف سلامه عليكي ياايمان معلش ميعملش الزايده غير الشاطر انا لسه مجرباها مفيش شهرين وبرضه عملت زيك بالظبط محدش ينزلني انا هنزل لوحدي

حتي التناكه عندنا في المرض مبنحبش نعتمد علي حد

والله دي كانت احلي ايام حياتي اثناء الزايده خليت الدكاتره كلهم يموتوا علي نفسهم من الضحك مينفعش اقول يارب تتكرر لانها مفيش عندي غير زايده واحده

ولتاني مره الف سلامه عليكي يادكتوره

Unknown said...

ديالا
الله يسلمك يارب وحمد لله على سلامتك انتي كمان
بالمناسبه انا اسمي مروة :))

ديالا said...

بصي انا لسه جديده والله في المدونات وكده وتحديدا انا مش كنت اعرف غير انك لماضه بس لما لقيت انجي بتقولك ياايمان قلت بقي اعمل فيها ام العريف وكاني عارفه كل حاجه

علي العموم اسم مروه احلي كتييييييييير

وسوري علي الغلطه الغير مقصوده

Unknown said...

حمد الله ع السلامة يا انجي

:)

Unknown said...

ديالا
ولا يهمك يا جميله كفايه بس اسم لماضه منك
وسؤالك عني ربنا يعزك

Unknown said...

المنفي
صديق الفلسطيني والطفوله المشردة
فكرني اموتك انا وانجي :)

ومازلتُ أتعلم said...

الف سلامة عليكى
كلنا بنعيا كده اليومين دول ليه؟
الف سلامة

mohra said...

الف سلامه عليكى يا لماضه
مش تاخدى اجازه ؟ ولا انتى استقرتى فى العلمين خلاص؟؟؟؟

فاتيما said...

سلامتك يا طعامة يا مرمر
ألف سلامة يا حبيبتى
زايدة تفوت فعلاً و لا حد بعد الشر يموت
تعرفى ما بين سطور البوست
إنتى جاوبتينى على سؤال ببقى نفسى اسأله لكل الدكاترة عموماً
يا ترى إحساسهم بيبقى إيه لما يتبادلوا الموقع مع المرضى ؟!!
ألف حمدلله على سلامتك
يا حبيبة ماما

عاشقه الرومانسيه said...

الف الف سلامه عليكى ياقمر
زعلت علشانك قوى والله

يابنتى ارحمى نفسك حتى وانتى عيانه بتتلامضى ؟

والله هتتحسدى من كتر لماضتك دى

اه صحيح
مين خدع انجى وقال لها ان اسمك ايمان؟
انا تنحت وقلت يمكن كانت مخبيه عنى الحقيقه
هههههههههههههههههه

بسمه عبدالباسط said...

حمدالله على سلامتك يا قمر

وسلامتك الف سلامة

VÖltaa said...

الف حمدلله عالسلامة
انا بقى عملت الزايدة وانا عندى 4 سنين
واللى عاملهالى واحد هندى
فأكيد هتحسى شعورى واللى بيخدرنى هندى
وانا مخضوض
وافتكرت ان ابويا باعنى
هههههههه

Unknown said...

ههههه حمد الله على السلامة يادكتورة
قريت أول تعليق قلت غيرولك اسمك فى العملية ، بس جات سليمة
مأجورة ان شاء الله

رحلتنا في الحياة said...

الف سلامة عليكى يادكتورة

عاشقه وغلبانه said...

الف سلامه عليكي ياقمر

عاشقه وغلبانه said...

اسمحيلي ارد علي سؤال فاتيما بتاع تبادل الادوار

احساس مهبب يا اوختي والله
انا عن نفسي ادي الابره بس استحاله اخد حقن
بشتغل جراحه وفتح وقفل زغرز زي الفل بس ربنا وقعني مره تحت ايد جراح وكان يوم مشهود
ابره البنج اللي بديها من غير ماعذر المريض هو بيطنطط ليه كده اخيرا عرفت قد ايه هي بتوجع وبتحرق
هههههههههههههههههههههههههه

V.Hayat said...

الف حمد لله على السلامة يا دكتورة وانشاء الله تكونى بخير الحين وهى زائدة واحدة الحمد لله فى العمر كله

تحياتى

Empress appy said...

الف سلامه عليك يا لماضه هانم

abdo said...

لا بأس طهور إن شاء الله
حمدا لله على سلامتك

Me7'o said...

هههههههههههه حتى وإنتى تعبانة لسانك مش مبطل لماضة ههههههههههههههه
ألف سلامة عليكى يا داكتورة
وكده تبقى أثبتى المثل اللى بيقول
"باب النجار مخلع"
ولا يهمك نحن السابقون وأنتم بنا لاحقون
انا ليا معاها قصة الزايدة دى هابقى أحكيها بقى فى مدونتى الجديدة إن شاء الله...

ياسمين حميد said...

الحمد لله على سلامتك يادكتورة

ayman said...

الف سلامة يا دكتور
لا بأس طهور ان شاء الله

يارب ما تنقطع لماضتك ابدا
مرة تانية الف مليون سلامة

Anonymous said...

شفاكي الله وعافاكي

ست البيت said...

شفاك الله وعافاك يا لماضتي
سلامتك ألف بعد لاشر عليك يا جميل

Anonymous said...

الف لا بأس يا دكتور
وانشالله اللى يكرهوكى
بس حرصى بقى على باقى الزوايد
وخاصه المراره لاننا كلنا مرارتنا بتوجعنا
الف سلامه وعودا احمدا

blue-wave said...

الف مليون سلامه عليكى يا قمر
وياترى زايدتك كان طولها اد ايه؟؟؟:)))

ibrahim said...

حمدا لله على السلامة يادكتورة
وشفاكي الله وعفاكي
وربنا يشفيكي ويشفي كل مريض
وتذكري حديث الرسول صلى الله عليه وسلم

عن أبي هريرة وأبي سعيد الخدري رضي الله عنهما، عن النبي قال: { ما يصيب المسلم من نصب، ولا وصب، ولا هم، ولا حزن، ولا أذى، ولا غم، حتى الشوكة يشاكها إلا كفر الله بها من خطاياه } [متفق عليه] واللفظ للبخاري. والنصب: التعب. والوصب: المرض.

وترجعيلنا بالسلامة ان شاء الله

إيثار said...

حمد لله على السلامة يا لماضة
ان شاء الله تكوني بخير

و عايزة اقولك ان البوست عجبني اوي
و طريقتك مليانة
باللماضة اللي بحبها


بتوفيق

Bondoka said...

الف سلامه يا دكتوره
ينفع كده تطلعى اشاعه اننا بنتعب زى باقى الناس
دا سر خطيييييييييير

حواء said...

حمد الله علي السلامه

Unknown said...

الف سلامة عليكي أختي الطبيبة المريضة زي بقية الناس

أبو العريف said...

ايه يا لماضه كل اللماضه دي
حتي وانت بتعملي الزايده بتتلامضي
عموما الف سلامه عليكي

اسكندراني اوي said...

الف سلامه عليكي
شفاكي الله وعافاكي
اعتقد ان الجميع يجب ان يكون على تواصل اكتر من كده انا معرفتش الا من الفيس بؤ

Unknown said...

هههههههه
ربنا يخليكوا ليا بجد فرحتوني
ربنا ما يفقعلكم زوايد ابدا
ويسلم عمركم يارب
انا مردتش احكي بقيت البلاوي بطريقتي المعتاده خوفا على مرارتكم من البلاوي الي عملتها في العمليه دي
وقعدت انقي الكلام وبلغه عربيه فصحى مع اني مبحبش احكي بيها بس الي حكيتلهم كده بالبلدي كانوا هيموتوا مني خفت عليكم
:)))
متخافوش لساني زي ما هو يمكن زاد الي قصوه من الزايده زودوه على اللماضة

Ahmed said...

ألف مليون وربعميت ألف وسبعين سلامه (متسأليش اشمعنى الرقم ده, انا عن نفسي معرفش)

حمدلله على السلامه ويارب دايما كل ايامك تكون في صحه وسعاده

وياريت متغيبيش عننا تاني لأي اسباب ان شاء الله

Remas said...

الف سلامة عليكى يا قمر

طيب يعنى مش كنتى تاخدى اجازة عشان يكون في حد معاكي

المهم طمنينا عليكي دلوقتى

وبعدين حتى وانتى تعبانة بردو زى العسل

وميض ابتسامة said...

عموما الف سلامة عليك والحمد الله على قد كدة .. وتعيشى وما تخديش غيرها ان شاء الله

مع خالص تمنياتى بشفاء عاجل

عصفور المدينة said...

ألف سلامة عليك يا ايمان يا بنتي
:)

شيماء الدبيكي said...

شفاكى الله وعافاكى لا بأس طهور إن شاء الله سلامتك يادكتوره ربنا يديم عليكى نعمة العافيه
على فكره نفسى تشرفينى فى مدونتى
هاكون سعيده جدا

ورود بألوان الربيع اهديها لكى

Unknown said...

:))
واضح ان اسم ايمان لزق فيا خلاص يا انجي
وشكلي هتبرى من اسم مروة ده ههههههه
الله يسلم عمركم يارب
انا الحمد لله احسن كتير دلوقتى

مدونة الكومي said...

ألف سلامة عليكم

مجرد مدونة said...

ياااه !
شفاكم وعافاكم الله ..
بس حلوة حكاية مش عارف اتف دي !

أسير الجراح said...

السلام عليكم


ازيك يا دكتورة مروة


الف سلامة عليكى

صمت الحنين said...

حمدا لله على سلامتك

دمتى بكل خير

تأثير الفراشة said...

ألف سلامة عليكى
الحمد لله إنها جت سليمة

أول مرة أشوف حد بيشرح مروره بتجربة العملية و هو بيتكلم عن اللمبى
:) :)

ما شاء الله، أسلوبك مميز جدا

ربنا يوفقك، و بإذن الله مافيش عمليات زائدة تانى
(إلا إذا كنت فيها الدكتور المختص)
:) :)

شفاكى الله و عافاكى
تحياتى ليكى

Hayam said...

مع ان الكلام يخلي الواحد يضحك غصباً عنه..بس الحمد على السلامة لأن الألم بتاع الزايدة صعب فحمد الله على سلامتك ياقمر

بحبك يامصر said...

الف مليون سلامه وربنا يتمم شفاكى على خير
بس حتى وانتى عامله عمليه دمك خفيف

Anonymous said...

بسم الله الرحمن الرحيم

الف سلامة عليكي يا دكتورة ايمان

شفاكي الله و عافاكي

---------
واحد متابع في صمت (سابقا) مهندس / حسن

Unknown said...

مروة مروة مروة مروه مروة
اسمي مروة والله
مروة عامر يا ناس
الله يحظك يا انجي
اسم ايمان لزق فيا
اسمي مروة والله في البطاقه اصورها ولا ايه :)))
الله يسلمكم يارب
ايمان بخير وبتسلم عليكم
مروة هي الي تعبانه

Kiara said...

الف الف الف الف مليون سلامه ياقمر

Ahmed Mubarak said...

يا دكتورة ايمان .. سوري مروة
:P
مش بحب اسم ايمان .. حلو مروه ..

الف سلامه ..
خلي بالك اوباما جاي مصر .. واوباما لمض .. يعني غالبا جاي منشن عليكي يخطبك .. المخابرات الامريكيه بتنقله كل حاجة
خليكي ثابته على
نخدوش يا بابا مخدوش يا بابا

فراشة said...

يا جماعة مدوناتنا كلنا مسروقة
واحنا قاعدين مش حاسين بحاجه
لازم يكون لينا موقف
بصراحه صديقتنا طفلة صاحبة مدونة
احساس طفلة محبة للرومانسية بس عاطفية
هى اللى نبهتنى لده
بشكرها جدا
كلنا نعمل اى حاجه ونبلغ بعض

Unknown said...

فين يا فراشه الي سرقنا
ابعتي اللينك طيب

dahlia.. said...

ألف سلامة عليكي يا مروة يا رب تكوني أحسن دلوقتي و ياا رب تكوني مستريحة في العلمين..ربنا يكرمك

فراشة said...

انا آسفه ان كنت غيبت عن زيارتك كتير ولما ارجع اعلق عندك يكون تعليقى بعيد عن المدونة بس والله من غيرتى على كل واحد فيكم وعلى كل كلمة كتبتوها حسيت انى حتجنن لازم ابلغم

بيخدوا كوبى من كل حاجه بنعملها ويا اما بيعملوا مدونة باسمهم او على المنتديات

كلنا نعمل اى حاجه ونبلغ بعض

ياريت كل واحد عنده طريقه نمنع بيها ده نحاول نساعد بعض
حكتبلك اللينكات بس دى مجرد امثلة للى حصل معايا او مع صديقتنا وردة و صديقتنا طفلة صاحبة مدونة
احساس طفلة محبة للرومانسية بس يعنى مش هم دول بس لأ فى كتير جدا

http://love-radwan.blogspot.com/2009/05/blog-post_23.html

واللينك ده http://www.fremuzic.com/vb/t1159.htm

لاسع افندى said...

الف سلامه عليكى يادكتوره
وان شاء الله تعمليها كتير.....للناس يعنى مش ليكى



تحياتى

Misrdream said...

سلامات يا لمضه
حمد الله على سلامتك

وردة said...

الف سلامة يادكتور ربنا يكرمك
وتقومي بالسلامة يارب
حلوة العلمين صح
شبه اسكندرية
ههههههه
ترجعي من التكليف بالسلامة
ربنا يوفقك
سلام

إيناس حليم said...

ألف سلامة يا جميلة
أنا عرفاكي من الفيستوك بس مكنتش أعرف مدونتك :)

المهم ربنا يشفيكي بإذن الله وتقوميلنا بالسلامة

صدى الصمت - عاشقة الورد - said...

يا خبر ألف ألف سلامة عليكى يا قمرة التدوين
ربنا يعفى عنك وتقومى بالسلامة وتتلامضى معانا
تحياتى

romansy said...

الف الف سلامه
عليكى
ان شاء الله
صحتك هتبقى عال العال
بس قللى السمنه
وجربى سمن النخلتين

سبهللة said...

سلام عليكم يا لماضة هنا
دة ميلى
raniarachad@yahoo.com
ابعتيلى الميل بتاعك وقولى لى فيه انك لماضه عشان اضيفك لمدونتى لانه بقت مفتوحة للقراء المدعويين فقط
سلام عليكم

سبهللة said...

اه نسيت
الف سلامة عليكى
شفاك الله وعفاك
هو دايما كدة باب النجار مخلع
اسألينى انا

YASSERTOON said...

سلامتك ألف سلامة يا دكتورة مروة
:)

Yasser Hussein said...

أيه ده
فين ؟ وازاي؟ وأمتى حصل؟
عمومــــا
زايده تفوت ولا حد يموت
تلاقيكي كنتي بتاكلي شطة كتيييير
ألف حمدلله ع السلامة
:)

كلام فارغ اوى said...

سلامتك الف سلامه
ويلا زايده تفوت ولا حد يموت
وعلى العموم اهى كانت زايده
يعنى ملهاش لازمه
تقومى بالسلامه

يا مراكبي said...

طيب مش تتعظي بقى وتبطلي تدوين

وتريحينا؟

:-D

بنت مصريه said...

الف حمدالله على السلامه يا قمر
ههههههههههههه
بس بصراحه بوست تحفه
يخرب بيت عقلك
فطستينى م الضحك

laila mostafa said...

الحمد لله على السلامة ...

نورانة said...

ألف سلامة عليكي يا مرمر
ربنا يتم شفاكي على خير ويعافيكي يا رب

دنيتى الجميله said...

الف سلامه يا قمر
وحشتينى جدا جدا

ما أنا عايف طبعا !! said...

حمدا لله على السلامة يا دكتور

سبهللة said...

هههههههههه
الف سلامة عليكى
موتينى من الضحك

جلال كمال الجربانى said...

السلام عليكم

ألف سلامه يادكتوره
والحمد لله إنها جت فى الزايده ماهى زايده

ودمنِ بخير

Anonymous said...

الف سلامة ويارب تكون آخر الآلام

من ناحية فنية بحتة .. عرض سلس جميل .. اشركنا معك فى كل ثانية حتى خرجت بالسلامة من حجرة العمليات

المهم انك بخير دلوقتى وقد زالت الآلام والاوجاع باذن الله

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الف سلامه عليك يا لموضه

ان شالله زايدة اللي يكرهك يا ستو انا

الشاعر والكاتب احمد هيكل said...

فعلا ً لمضه ومدونة رئعه
با لتوفيق اختي

مدونة يلا نفضحهم said...

بمناسبة اليوم العالمي لمناهضة التعذيب يعلن مركز ضحايا لحقوق الانسان عن فتح باب الترشيح لأختيار أفضل مدونة تناولت مواضيع وأخبار خاصة بحقوق الإنسان لتكريمها خلال الاحتفالية التي يقيمها المركزبمناسبة اليوم العالمي لمناهضة التعذيب وذلك يوم الخميس 25/ 6 / 2009
لترشيح المدونات برجاء ارسال بيانات المدونة وصاحبها على ايميل
efdah@yahoo.com

موناليزا said...

حمدالله على سلامتك
والحمدلله انك بخير

Die said...

تسلم ايدك

ف انتظار ارائكم
و النقد
و ارجو من يقراء ان
يزورو مدونتي
www.balckrain.blogspot.com

بنت الغربة said...

الف الف سلامه عليكى يالاماضه ياحبيبتى
معلش انا مقصرة معاكى قوى ..بس حقك علي والله ظرووفى ملخبطه على الاخر..
انا عملت الزايده زيك بس من 10 سنين تقريبا..وعارفه هى المها قد ايه ..الف سلامه عليكى تانى ياقمر..
ومش تزعلى ابدا من اختك مخنوووقه..
تحياتى ياقمر

مهرة سالم said...

السلام عليكم...
أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يشفيك...
ألف سلامه يا لموضه يا جميله...
.....
وإعتبريها سيفونير من العلمين...
...
دمتِ بخير

micheal said...

هههههههههههههههههه..الف سلامة عليكي
بوست زي العسل
:)
تحياتي

Anonymous said...

" وانا اتعجب ايمرض الاطباء مثل بقية البشر ويقولون آآآآآآآآه"

يابنتي ربنا يهديكي وبطلي إحداث

الغلط مش عليكي اصلا

وخليكي جدعة ومتمسحيش الكلام أنا عايز مصلحتك

Unknown said...

ألف ألف سلامة يا دكتورة...
حتى وإنتي تعبانة لمضة؟
ههههههههه.. ربنا يتم شفاكي يا رب

قلم رصاص said...

السلام عليكم

الف حمدلله على السلامة يادكتورة مروة

وان شاء الله ربنا معاكي ويوفقك

في حفظ الله

UncŁē Sam said...

لـماضة اذيك عاملة اية
انا الواد الصغنن اللى انتى نزلتى فيه شتيمة
بتاع مدونة عجوز وعندى 19 سنة
انا معاكى انا حرامى ومعنديش دم بصى يا لماضة انا لو نقلت حاجة من سووو فا ده علشان انا بحس ان الراجل ده قريب اووى منى وبجد بحترمة اوى
وانا اسف ان انا نقلت منه حاجات من غير ما حتى استئذن بس انا عمرى مكنت حرامى يا لماضة بلاش لماضة
انا بجد اسف وهستئذن من سوو فى الحاجات اللى انا نقلتها ولو مش موافق همسحها وهغير عنوانى واشيل عجوز وعندى 19 سنة دى بس بجد الراجل ده بحس انه كلامة قريب من اللى ببقى عايز اكتبة وكمان وعد ان كل اللى هيبقى موجود بعد كده من كتابتى انا

Unknown said...

غير معرف
لا يا سيدي مش همسح التعليق
والاطباء لا يقولون اه كتاب لاستاذ بستاني نعمان تكرم وبعتهولي اقراه واعجبت بيه جدا
وشكرا على تعليقك
ابقى تعالى كتير متقطعش الجوابات

مواطن شووجااع said...

ألف سلامة يا دوك
أنا بقي عما قريب هعمل " piles"

stephanie said...

بفضل عظيم DR أوغون لحل مشاكل MY
أنا ستيفاني ، ط قاعدة هنا في LOndon.since وفاة زوجي الراحل ، وكان كل شيء صعب بالنسبة لي و كان عملي سيئا.
كنت فقط أتصفح الإنترنت و رأيت سلسلة من شهادات واحد بعينه الدكتور أوغون ، و عجلة الإملائي مساعدتهم بطرق مختلفة ، بعض الناس
شهد بأنه جلب الحبيب السابق مرة أخرى، و شهد بعض أنه
يستعيد الرحم، شهد بعض أنه يمكن أن يلقي ظلالا لوقف الطلاق و
هلم جرا . كان هناك واحد شهادة معينة رأيت ، كان حول امرأة تدعى
السيدة راميريز ، وقالت انها شهد حول كيفية جلب Dr.OGUN الأعمال ظهرها أقل
من 72 ساعة وفي نهاية شهادتها أنها إسقاط Dr.OGUN البريد الإلكتروني
address.After قراءة كل هذه ، وأنا قررت أن تقدم الدكتور أوغون المحاولة. أنا اتصلت به
عبر البريد الإلكتروني وشرح مشكلتي له . في 3 أيام فقط بعد يفعل ما يطلب مني أن أفعل، لقد بدأت تلقي العقد كل من معروف والشخص أونكنوو .
وأنا أفكر به لجعل لي امرأة مرة أخرى وحتى أكثر سعادة من أي وقت before.You يمكن الاتصال به من خلال lovespelltemplee@gmail.com

إذا كنت في حاجة أيضا الحل في المشكلة التالية ، اتصل به كذلك .

1 ) إذا كنت تريد ظهرك السابقين .
( 2 ) إذا كان لديك دائما أحلام سيئة.
( 3 ) هل تريد أن تتم ترقية في مكتبك.
( 4) هل تريد النساء / الرجال لتشغيل بعد .
( 5 ) إذا كنت تريد طفلا.
( 6 ) هل تريد أن تكون غنية .
( 7 ) هل تريد أن التعادل زوجك / زوجتك ليكون لك إلى الأبد.
( 8 ) إذا كنت بحاجة إلى مساعدة مالية .
( 9 ) كيف تم خدع و تريد استرداد كنت فقدت المال.
( 10 ) إذا كنت ترغب في وقف الطلاق الخاص بك.
( 11 ) إذا كنت ترغب في الطلاق زوجك .
( 12 ) إذا كنت تريد رغباتكم الممنوحة.
( 13 ) الحمل توضيح تصور الطفل
( 14 ) تضمن لك الفوز في القضايا المعروضة على المحاكم مقلقة و الطلاق مهما كان أي مرحلة
( 15 ) وقف زواجك أو علاقة من تفكك .
مرة أخرى عنوان البريد الإلكتروني هو lovespelltemplee@gmail.com الاتصال به على الفور.

stephanie said...

بفضل عظيم DR أوغون لحل مشاكل MY
أنا ستيفاني ، ط قاعدة هنا في LOndon.since وفاة زوجي الراحل ، وكان كل شيء صعب بالنسبة لي و كان عملي سيئا.
كنت فقط أتصفح الإنترنت و رأيت سلسلة من شهادات واحد بعينه الدكتور أوغون ، و عجلة الإملائي مساعدتهم بطرق مختلفة ، بعض الناس
شهد بأنه جلب الحبيب السابق مرة أخرى، و شهد بعض أنه
يستعيد الرحم، شهد بعض أنه يمكن أن يلقي ظلالا لوقف الطلاق و
هلم جرا . كان هناك واحد شهادة معينة رأيت ، كان حول امرأة تدعى
السيدة راميريز ، وقالت انها شهد حول كيفية جلب Dr.OGUN الأعمال ظهرها أقل
من 72 ساعة وفي نهاية شهادتها أنها إسقاط Dr.OGUN البريد الإلكتروني
address.After قراءة كل هذه ، وأنا قررت أن تقدم الدكتور أوغون المحاولة. أنا اتصلت به
عبر البريد الإلكتروني وشرح مشكلتي له . في 3 أيام فقط بعد يفعل ما يطلب مني أن أفعل، لقد بدأت تلقي العقد كل من معروف والشخص أونكنوو .
وأنا أفكر به لجعل لي امرأة مرة أخرى وحتى أكثر سعادة من أي وقت before.You يمكن الاتصال به من خلال lovespelltemplee@gmail.com

إذا كنت في حاجة أيضا الحل في المشكلة التالية ، اتصل به كذلك .

1 ) إذا كنت تريد ظهرك السابقين .
( 2 ) إذا كان لديك دائما أحلام سيئة.
( 3 ) هل تريد أن تتم ترقية في مكتبك.
( 4) هل تريد النساء / الرجال لتشغيل بعد .
( 5 ) إذا كنت تريد طفلا.
( 6 ) هل تريد أن تكون غنية .
( 7 ) هل تريد أن التعادل زوجك / زوجتك ليكون لك إلى الأبد.
( 8 ) إذا كنت بحاجة إلى مساعدة مالية .
( 9 ) كيف تم خدع و تريد استرداد كنت فقدت المال.
( 10 ) إذا كنت ترغب في وقف الطلاق الخاص بك.
( 11 ) إذا كنت ترغب في الطلاق زوجك .
( 12 ) إذا كنت تريد رغباتكم الممنوحة.
( 13 ) الحمل توضيح تصور الطفل
( 14 ) تضمن لك الفوز في القضايا المعروضة على المحاكم مقلقة و الطلاق مهما كان أي مرحلة
( 15 ) وقف زواجك أو علاقة من تفكك .
مرة أخرى عنوان البريد الإلكتروني هو lovespelltemplee@gmail.com الاتصال به على الفور.