Friday 6 July 2012

المخرج عايز كده !!




ليس دفاعا عن الإخوان ولكن إحقاقا الحق و أنا واحده عادية على رأي الست اليسا في شريطها الجديد لا انتمي لجماعة الإخوان ولا الأخوات ولا اي جماعه اخرى .. ده رأيي الشخصي بناءا على تجارب مرت عليا : 

أولا : أول مظاهرات عنينا فتحت عليها كانت مظاهرات الإخوان أيام الجامعة ضد ما يحدث في فلسطين على ايد اليهود . وأول طلبة في الجامعة كانوا بيتقبض عليهم ويتبهدلوا عشان بيطبعوا مذكرات بأسعار التكلفة أو يساعدوا الطلبة ويجمعوهم في حلقات علم أو دين ..   وعشان نشاطهم الديني أنهم يبدعوا للصلاة في معادها وعشان ربوا ذقونهم في الوقت اللي  كان بينادي اتحاد الطلاب برعاية الحزب الوطني برحلات دريم بارك ومذكرات بأضعاف أسعارها وبالإجبار على شرائها من الدكاترة .. الوقت اللي أتعين فيه أبناء الاساتذه برغم إن  اشطر طلاب الإخوان بيسقطوهم عن عمد ويحرموا من التعيين لمجرد انتمائهم للجماعة ووقوفهم ضد اتحاد الطلاب برعاية عميد كلية امن الدولة .

ثانيا : عمرك جالك اخواني ضربك على أيدك وقالك روح صلي حالا .. ولا اخت قالتلك غيري لبسك ايتها المتبرجه – سكت ليه طبعا محصلش – طيب بلاش قبل عمك عمرو خالد ومعز مسعود  وجمعية رساله وغيرهم ما يطلعوا علينا بالنيو ستايل الديني ويبهرونا كلنا كشباب مين اول ناس كانت بتجمع لشنط رمضان وشنط الفقراء والخير وتبرعات لبناء مستوصفات خيريه ومساعدات لمستشفيات مش أخواتك الإخوان ؟؟

ثالثا : لما اتسجن ابو الفتوح والشاطر ومرسي ووو و لا للحصر كانوا بيتسجنوا عشان نفسهم وعينهم على السلطه الوحشين .. ولا اتسجنوا عشان وقفوا ضد النظام ولمجرد انتمائهم لجماعه ضد النظام الفاسد .. في حين كلنا كنا مبرطعين في بيوتنا وعلى الشط بناخد تان . هل في الوقت ده كان فيه انتخابات مجلس شعب ولا مجالس محليه حتى يحلموا بيها .. ولا كان أقصى أحلامهم أنهم يقفوا ضد النظام وبس ؟ ويكون ليهم راي سياسي حضرتك ماشي دلوقتي تغني بيه والسياسه بقت بتدلدق مننا في كلامنا في كل حته ؟ ولا عشان يكون ليهم حزب قوي زي الوطني واللي خلى دلوقتي ناس زي  البرادعي وحمدين وابو  الفتوح جايين دلوقتي يعملوه بكل بساطه  ؟ هل كان نفسهمم يغيروا حاجه في البلد ولا لأ؟

رابعا : يوم 28 يناير وباقي أيام الثورة لما الإخوان نزلوا الميدان دافعوا عننا ووقفوا ضد كلاب النظام وهي بتقتل فينا بمنتهى الوحشيه كانوا حلوين ولا وحشين ؟ كانوا نازلين بأسرهم وأطفالهم وشايلين كفنهم على أيدهم ساعتها كان في دماغهم انتخابات رئاسة ولا حتى مراجيح مولد النبي ؟

باختصار شديد لو مديري عاوز الكرسي ويبقى مدير وفي المقابل هيخلي المصلحه تشتغل وتبقى من أحسن المصالح وكمان هيزودلي مرتبي وهيخلي كل واحد يكافىء على قدر عمله في المقابل اني اشتغل بدون ظلم او محسوبيات وهو ياخد كرسي المدير يبقى حلال عليه ....
يعني  لو هتقف ضد الاخوان دلوقتي في عز محنة بلدنا ما هي محتاجانا كلنا وتقعد تندب حظك ان جالك رئيس اخونجي يبقى اقعد اتفرج وانت ساكت وبلاش تهندس .. عاوز تنزل تشتغل معاهم ايدك بايدهم وانتقدهم على عيني وراسي .. يبقى انزل .. ده لو يهمك مصلحة بلدك فعلا .. متقعدش تتصيد أخطاء وأنت بتتفرج وتقول وانت بتقزقز لب قدام الجزيرة شفت عملوا إيه وسووا ايه ؟؟ انزل اشتغل انت وورينا شطارتك يا حلو هتعمل ايه ...
جماعه الامر بالمنكر والنهي عن المعروف انت مش مختلف عنهم كتير هما مش عاجبهم حاجه بيغيروها بمنتهى الجهل والعنف وانت كمان بتعمل زيهم عاوز تغير على طريقتك من غير ما توسع تفكيرك وتتقبل الأخر وتحاول تغير وتساعد على ان بلدك تبقى احسن ..

عزيزي الثائر مرسي بقى رئيس الجمهورية هتعمل إيه ؟؟ المخرج عايز كده !! ...

2 comments:

قلم رصاص said...

رغم خلافي مع الاخوان الا اني متفق مع كلامك يادكتورة بشكل كامل

حنعيش يعنى حنعيش said...

موافق مليون فى الميه على هذا الكادر .... الصورة واضحة تمام التمام .... بس تعالى يمين شوية ... او شمال شويه ... اكيد الصورة مش حتبقى بالنقاء دة .... عموما ستى كانت بتقول : قالو ابو فصاده بيعجن القشطة برجليه .... قولت كان بانت على عرقيبة .... يارب اشوف القشطة واصله لركبه مش عرقيبة بس