Friday 17 August 2007

هيييييييييه



هييييييييييييييييييه
لا والله يا جماعه انا مش مجنونه انا بس هفتكر معاكم امتى كنا بنقول هييييه وامتى لسه بنقول هييييه وامتى نفسنا تانى نقول هيييييييييه وايه نفسنا يحصل عشان نقول هيييييييييييييه
يلا بينا نقول هييييييييييييييه الاول قبل ما نبتدى الموضوع

هيييييييه
كنا بنقولها زمان انا والعيال اول ما جرس المرواح فى المدرسه يدق مع انتهاء الحصه الاخيره خاصة لو كان اول يوم فى بداية السنه كنا نلاقى كل الفصول وكل العيال فى نفس واحد بتقول هيييييييييييه مراويييح وطبعا كنا بنكون مجهزين الشنط على اكتافنا من الحصه اللى قبل الاخيره والاستاذ ساعات كان يحب يعاقبنا يقوم ينزلنا اخر فصل فى المدرسه عقابا لينا على هييييه اللى عملناها وغالبا انا بكون حاجزه اول الباب عشان اطلع اجرى قبل العيال كلها اصل ده كان بيبقى زى المارثون اللى يلحق يطلع وطبعا بما انى اصغر الاطفال وقتها ومازلت كنت بخاف على نفسى بعدين يدوسونى

هيييييييه
كمان كنا بنقولها لما الدنيا تشتى وخصوصا اول شتوايه بعد الصيف دى بيكون ليها لذه خاصه كل العيال تطلع فى الشارع ونرقص تحت الشتا ونغنى كلنا اشتيها اشتيها خلى البط يعوم فيها والدنيا بتشتى واروح لستي ( جدتى يعنى ) تديني علقه بعصايه خضرا ..... الخ وطبعا بنرقد بقيت الشتا بانفلونزا حاده وعلقه سخنه بالعصايه الخضرا دى بسبب اننا بلينا هدومنا فى الشتا وبرضه كنا بنتلامض وبنعمل كده وبنقول هيييييييييه ومحدش يقدر يوقفنا مع كل شتوايه كمان كان لينا طقوس خاصه فى الشتا كنا كل عيل لازم يشترى جزمه خاصه فى الشتا اسمها بالبلدى ترومبه دى بقا لينا معاها حواديت كان الوانها كتير جدا احمر وازرق واصفر واخضر كان لازم كل الاطفال فى الشارع يلبسوها وننزل هجوم على اى تجمع مائى ونبلبط فيه كان كل مجموعه ليها بركة ميه تبلبط فيها براحتها كانت ايام رهيبه
هييييييييه
دى بقى كانت اشقى هيييه كانت تقريبا يوميا لما بتعدى عربية الرش الساعه 6 المغرب كل يوم فى التمام والعيال يستنوها على الشارع ويطلعوا يجروا وراها ويتشعلقوا فيها بس انا مجريتش وراها صراحه غير مره واحده لاقيت الريحه طلعه فظيعه ربنا ما يوريكوا كان هيغمى عليا وقعدت اكح منهم والعيال قعدوا يضحكوا عليا ويقولولى معلش يا لماضة هى اول مره بتبقى كده هههههههه بعد كده هتتعودى بس طبعا مكررتهاش لانى اخدت علقه احلف بيها

هييييييييه
كنت تسمعها من كل الشارع فى نفس واحد اول ما النور يكون قاطع ويرجع تانى تلاقى كل العيال اللى نايمين واللى قايمين واللى ماشيين واللى واقفين فى نفس واحد هيييييييييييه النور جه تسمع الى مسمعش ان النور جه وطبعا كالعاده اللماضة كانت بتظهر ان كل واحد كان بيتنافس يطلع اعلى هيييييييه ونطلع كلنا فى البلكونات او الشارع ونقولها باعلى صوت ربنا يقدرنا عليه وكل الناس اللى ماشيين يموتوا من الضحك

(القاهرة ليلا)

هيييييييييه

دى جايه هطل علينا قريب وكل سنه وانتوا طيبين هييييه بتاعه مدفع الافطار فى رمضان قال يعنى كنا بنصوم وقتها طبعا كنا بنصوم صيام الحجه كل ما نجوع نتغدى بس بمجرد اننا نسمع الاذان كل العيال تنطلق فى الشارع هييييييه وبمب وصواريخ ونكسر الدنيا على فكره انا لحد دلوقتى بعمل كده عادة ربنا ما يقطعها لازم قبل كل رمضان علبة الصواريخ المحترمه تكون جاهزة لزوم الاحتفال بعدين بقى هبقى احكيلكم عن شهر رمضان بالتفصيل لانه مليان لماضة


هيييييييييييه

طبعا عرفتوا دى انهى هيييه دى بيقولها الشعب المصرى كله خصوصا لو مباراة اهلى وزمالك او بطوله زى كأس الامم الافريقيه يعنى مش انا والعيال لوحدنا اللى بنقول هييييييه ده الشعب المصرى كله كده تقريبا تقريبا ده داء فينا يا مصريين متهيالى احنا الشعب الوحيد اللى بيقول هيييييييييييه

هييييييييييه تعبتكوا معايا وقطعت نفسكوا

يارب اقول هيييه قريب لما اخد البكالريوس ادعولى بقى

وعاوزه اعرف كل واحد فيكوا امتى وفين وازاى وليه نفسه يقول هيييييه مستنيه ردودكوا عليا مش شفوى ياريت كتابه اجبروا بخاطرى مره وخلونى اقول هييييييه فى حد عبرنى ورد عليا

15 comments:

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً said...

هل نحس اليوم بفرحة كلمة هيييييييييييييه زي زمان
انا ماظنش
لقد تم قتل اي فرحة في قلوبنا
مما نراه من ظلم وقهر
ولكن يمكن ان نقول هييييه بعد ظوال هذا القهر والظلم ويمكن ان نقولها اذا مات مبارك
وعجبي
هذه اول زيارة لي لهذه المدونة واتمنى لك التوفيق
مدونتي ميخا
http://miikha.blogspot.com/

AL-7awy said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

والله يا استاذ جمعاوى انا لسه من المتفائلين القليلين اللى بيقولوا لسه الدنا بخير طالما احنا موجودين فيها والمهم نبا بنفسنا نصلح نفسنا ونصلح فكرنا والقهر والظلم بادينا نغيره وشكرا لتشريفك مدونتى

Unknown said...

استاذ ليس كمثل البقيه بدايه شكرا لزيارتك واهتمامك باضافه رد بس المره دى البوست خالى من المواعظ والعبر تماما انا بس كنت بفتكر ايام جميله مع اصدقاء وناس فى نفس سنى عاشوا ايام الصفاء دى والشقاوه اللى متهيالى صعب نعيشها دلوقتى ولا حتى بنشوف اطفال بيعيشوها هى فعلا مليانه هييييه ويععع وكنا زى الكتاكيت مش البط هههه بس كانت احلى ايام لانها كانت صافيه وبريئه شكرا لزيارتك مره تانيه

Unknown said...

هيييييييييه يا سلام دى احلى كلمة او يمكن مش الكلمة الاحساس بتعها
زمان يمكن الواحد كان بيقول هييه او يحس نفس الاحساس ده لما يجيلى هدية او لما اجيب درجات عالية او لما اخد ميدالية او لما بيكون عندى يوم اجازة,لما بيجى رمضام او العيد.
حاليا بأه بقوول هييه مع اخر يوم فى الامتحانات و دى اكبر هييييه الواحد بيقولها

Unknown said...

انا معاكي يا ساااااااااااااره امتى اليوم ده يجى اخر يوم فى السنه بعد ده كله متهيالى هفضل اقول هيييييييه لحد ما النتيجه تطلع

طهقان said...

هييييه

قولتها لما قرئت البوست دا

لان بصراحة انا ماكنتش بأقولها خالص

إلا يمكن لما النور يرجع


انما

انت منهم؟


كنت بتجري ورا عربيات الرش ؟؟

نقطو سودة في تاريخ الابيض

في البالطو الابيض


عجبتني الواقعية في الموضوع دا

Unknown said...

ههههه والله يا استاذ طهقان دى هى مره واحده بس وحرمت انا محرمتش نفسى من اى نوع من انواع الشقاوه وانا صغيره كل ما يخطر ببالكم عملته ولسه بعمله والبالطو الابيض خير شاهد على الشقاوه اللى فيا لحد دلوقتى لما بدخل عنبر اسال انا بعمل ايه فى العيانين ولا الممرضات والدكاتره محدش بيسلم من اللماضه
شكرا على عروجك على مدونتى

bastokka طهقانة said...

انا كمان كنت بقول هيييييه معاكي في اغلب المشاهد دي ماعادا عربية الرش كان نفسي اشوفها و كمان مكنش عندي ترمبة ابلبط بيها كانت ماما اتبرت مني لو نزلت ازروط نفسي في المية


اسلوبك رهيب
اوروفوار

Unknown said...

شكرا يا طهقانه على مشاركتك المعنويه
عربيه الرش دى كان احتفاليه فى الشوارع وقتها بس انا مجرتش وراها الا المره اللى حصلى فيها اللى حصل وكاناو هيكبولى اكسجين وقتها اما بقى الترومبه فدى حكمنا على بابا اننا لام يجيبلنا والا مش رايحين المدرسه ولا كانها جزمه التشريفه زينا زى العيال وكنا ما بنصدق الدنيا تشتى عشان نجرى نلبسها على فكره الترومبه بتاعتى كانت حمرا ولسه عندى

Ahmed Mubarak said...

بما انك دكتورة قد الدنيا

كلمة هييييييييييييييه
مبقولهاش الا وانا خارج من عند دكتور السنان

أُكتب بالرصاص said...

بأقول هيييه
عند استقبال مولود جديد


اه
الموضوع دا هواية


:)

مدونة شقية خفيفة

بس مافيش ريحية فورمالين ليه؟

Unknown said...

احمد مبارك
ربنا ما يوقعك تحت ادين دكاتره سنان يارب بس انا مش اسنان انا طب بشرى يعنى هتقع تحت ايدى يعنى هتقع تحت ايدى

Unknown said...

استاذ بيكتب بالرصاص هو حضرتك طبيب نسا ولا ايه ولا دول اولادك تبقى مشكله كده هتعمل مشكله قوميه مش هنعرف نحلها لما كل عيل يتولد تقول هيه هههه
اللى جابلك يخليلك

Anonymous said...

هيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه ولا تعليق