Saturday 15 March 2008

اللهم اجعله خير



مذكـــــــــرة


مقدمة إلى عدالة الحكومة
للرد على طلبات قليل من الأحلام في البوست السابق


الوقائـــــــــع


نحيل بشأنها إلى ما جاء بعريضة الدعوى منعا من التكرار وحرصا على وقت عدالة المحكمة

الطلبــــــــــات

تحقيق أحلامهم اللي حلموا بيها معايا وهي كالآتي

أولا : ستت كل من بشمهندس مصري ود/ دغيدي وانكسارات واسكندراني وزورادق ومكنتش هسكت إلا لما اطمن عليهم في بيت العدل
ثانيا : فتح فرن بلدي وشامي وفينو لكل من مروة جمعه والراجل اللي بيحب مصر زيي وشيري ودواير هفتحله قسم حلواني مخصوص عشان يبني مصر تاني وأنا همسك التوزيع بدل ما الناس تموت في طابور العيش

ثالثا : عمل قرعة حج لأسر بحالها مش أفراد بس لكل من قبلة الحياة و لدنيا الجميلة وأسماء زيد

رابعا : محمود وآي جي ناس فيها الخير هتتبرع بالنص بس أوعوا تقلب معاكم زي النكتة بتاعه مي بهاء

خامسا : ناس مصدقتش نفسها يا جماعه وأغمن عليها من الصدمة أولهم أنا ومستجدة وعبد الرحمن ياسين ومدحت محمد وإنسان وعرين الغضب و أنين الحزن حد يشممهم ربع جنيه

سادسا : خالتي فرنسا ودكتورة فضفضة وبشمهندس يا مراكبي حمايا وأستاذ عادل صاحب أحلى كراكيب وبانجو و ويكا وفضفضة قالولي شخشخى جيبك شوية مليون ميعملوش حاجه في الزمن ده والله عندهم حق لكن الحقيقة المرة يا جماعه إن لما حد بيسألني على فكه عشرة جنيه بقوله الحقيقة أنا محتكمش عليها لو كان الأمر أمري لو كان فيه شيء بيدي

سابعا : ناس بقى لمضة بجد زي احمد سعيد بسيوني اللي عاوز يسيب الكلية وصوت من مصر عاوز يشتري سجاير واسكندراني متغرب اللي عاوز يقفلنا البلوجر دول بقى هيتحرموا من الميراث

ثامنا : آفاق الحرية وهمسة قلم فكروا في فلسطين رغم كل ده أقولهم يا جماعه الناس دي اغني مننا صدقوني على الأقل بيشوفوا معونات وبتوصلهم إحنا المعونات بنسمع عنها بس

تاسعا : همس الأحباب والراجل العجوز الطيب سوو وأمين سر افتكروني لما اتنغنغوا والله فيهم الخير وهيشغلوني كمان في المستشفى اللي هيفتحوها بس أكيد مش استثماري روحوا ربنا ما يقطعلكم عادة

عاشرا : عاشقة الفردوس وكلاكيت تاني وتاني ومروة سلطة فكروا في ناس موجودين معانا وغايبين عننا زي المسنين والأيتام والمجانين فعلا الناس دي محتاجه مساعدتنا وتواجدنا معاهم مش بس بالفلوس

من الأول نعد تاني : أنا وفاطيما وشاهي ومشمش اللي ناوي يبهدل في أخوه اهو أولى من الغريب فكرنا في مساعدة اقرب ناس لينا لرد ولو جزء بسيط على وقوفهم جنبنا أخواتنا وآبائنا وأمهاتنا

ثانيا مكرر : دكتور اشرف حمدي و دكتور حر ومحمد شدو والآم وآمال وعاليا حليم وثورة كان تفكيرهم عملي بحت فكروا في الشهادات والمشاريع والكتابة والفن بحييكوا الحقيقة

ثالثا : أيار واجدع بنوتة ناويين ياكلوا بمليون جنيه مستنياكوا في العيادة نستفتح بيكوا

رابعا : نيرفانا وجعتينى خليها على الله ربك لما يريد على رأي عم منير

خامسا : عبد الرحمن فارس وعتاب عاوزين عمارة من بابها وخيخه عاوزه شقة واحده فيها و بمناسبة عيد الأم الكرسي الهزاز عليا يا حماتي بس الشقة ومنشر الغسيل عليكي وهنوده عوزاها على الكورنيش وماله بس اعملي حسابك أنا اهجيب العوامة والجردل معايا وليا أسبوع في الصيف

الدفـــــــــاع

يتمسك الدفاع بالدفوع السابق إبداؤها بمذكرات دفاعه أمام حكومة أول درجة وما جاء بعريضة
الطلبات و نصمم على الطلبات الواردة بعريضة الدعوى ومذكرة الدفاع
ومنها نستنتج ان احلامنا بسيطه قوي والله وان اول حاجه فكرنا نعملها دي بالظبط اتجاه ومحور حياتنا وهدفنا اللى حطينه قدامنا وبنسعى ليه ويمكن مش واخدين بالنا منه خلينا نسعى ونخلي النيه لله اكيد بكرة أحلى ان شاء الله

بنـــــاءا عليـــــه

قررت لماضة حضوريا برفع الدعوى لصاحب الأمر من قبل ومن بعد
ولو بأيدي كنت وزعت 70 مليون تقريبا على الإخوة المدونين ده على ماوصل إليه عداد التعليقات اللمضة حتى الآن لكن العين بصيرة 6/6 الحمد لله والجثة كلها قصيرة وبدون تكليف أي حد يسلفني أتنين جنيه أروح بيهم


الحلم خلص خير اللهم اجعله خير

,,,والله ولي التوفيق


وكيل المدعين


لماضة والأجر على الله

40 comments:

فرنسا هانم said...

اتنين جنيه بس يا لماضه
خلتينا نحلم بالمليون وفى الاخر عايزه اتنين جنيه سلف ؟؟؟؟
على العموم
عينى ليكى
وادى عشرين جنيه حته واحده لوزم التاكس والساقع
تحياتى لكى

Ahmed Mubarak said...

يا اخت لماضة ..
تحبي اقول ليكي حكم المحكمة ايه
لمايسمعوا
:D:D
بلاش احسن

تحياتي

فرنسا هانم said...

هو انا كنت اول تعليق ؟؟؟؟
طيب استاهل مكأفاه عشرين جنيه
هاتى العشرين جنيه
واركبى ورايا العجله اروحك

*سمر* said...

اسلوبك هايل يا ست الدكتورة ..انتى برج الاسد زى :)

بجد حبيت كلامك اوى ...بصى انا عاملة مدونة جديدية ..لسة عاملاها ..يا ريت تبصى عليها
انا عاوزة اجمع الناس الحلوين اللى زيك

مي بهاء الدين said...

رفعت الجلسة
:D

بنت الصالحين said...

:))))))))))))

لماضه ياحياتي

تعالي خدي خمسين قرش اللي حيلتي

ونكمل بقي الطريق
علي عجله خالتو

اسكندراني اوي said...

انتي يا دكتوره سيبتي الدكتره وشغاله باشكاتب محكمه
هههههههههههههههههههههه

فاتيما said...

لماضة يا طعامة
يا قمر
يا حبيبتى ... انا كنت فاكرة السوأل كدا عابر ..أتاريكى عاملة إستفتاء و مسح ميدانى شامل لعموم المدونين ... برافو عليكى أفكار ألمعية متطلعشى الا من بنوتى مرمر اللماضة
بس يا ماما يسؤفونى اقولك ان المحكمة حتى لو حكمت لصالحك و صالحنا كلنا درجة اولى و إستئناف و نقض .... الحكم هيبقى حتة ورقة و نبلها و نشرب ميتها اذا اصلا لقينا ساعتها مية ...
بس يكفى شرف المحاولة ...بس شوفتى و الله غحنا غلابة قوى برضو ...أحلامنا انحصرت فى ستر نفسنا و أهلنا و ستر الناس التانيين اللى محتاجين ميتفضحوش اكتر من كدا ...
و الله شعب طيب و غلبان
تحياتى ليكى يا حبيبتى و أيوه كدا تغيبى تغيبى و تطلعلينا ببوست تحفة و مميز زيك
بوسة كبيرة على خدك الحلو

اللؤلؤة المكنونة said...

لماضة ما شفتهاش قبل كده

فكرة جميلة وجديدة

تقبلى مرورى

وخلينا تشوفك

مهندس مصري بيحب مصر said...

ههههههههههههههههه
ستت كل من بشمهندس مصري
يستتني ؟
أقعد في بيتنا يعني و اتستت
و لا ربنا يرزقني بست بنت حلال
:)
أنا فاهم بس بأهزر

و الله انتي دكتورة عسل
:)
بصي عندي في آخر بوست يا أختي

على فكرة أنا كنت عايز اقول حاجات كتير بس انتي قولتي حاجة واحدة بس
رغم كده في ناس حطت أكتر من حاجة

مشمش said...

وانا كمان برج الاسد يالماضة وفضلت اقرا وكنت هعيط لو ملقتش اسمي بس انشكحت جداا لما افتكرتيني ان شاء لله بكيس لب

انين الحزن said...

لماضه

انا اغمن عليا من الــ 7 مليون مش من ملون واحد
انا يغمن عليا من شويه فكه

انا هاعمل استئناف

اسلوبك حلو اوي بجد يارتني عرفتك من زمان

بس الملايين هيا الا وقعتنا في بعض
سلامووووووووز ياقمر

وزة

همس الاحباب said...

عملتيها يا لماضة
كده بتشتغلينا
بعد ما عشمتينا
يا خسارة الاحلام
وفى الاخر اتنين جنيه سلف
ماشى يا دكتورة

Unknown said...

انتى بتوقعينا فى فخ والا ايه
انتى قلتى اول حلم دة ماينفيش طبعا ان فيه احلام كتيير واحسن كان بس يمكن دة كان الحلم المناسب للمليون جنيه على اساس انها يدوب تكفى فى الايام دى

د/اجدع بنوته said...

كده يالماضه تشردينى بالطريقه دى

يامنظرى ياااناااا

الناس كلها ليها اهداف عليا

وانا هاكل بالمليون جنيه

هههههههه

يافضيحتى ف السى ان ان بالقوى

بحبك يامصر said...

ايه ياست الضكتوره؟
انا حضرت الشنطه اللى هاخد فيها الفلوس
وبدأت افكر بجد هعمل ايه بالفلوس دى
ولو انى تعبت لحد ما لقيت مشروع ينفع يتعمل بمليون جنيه بس
عالعموم كل حلم واحنا كلنا طيبيين
تحياتى

بطوط حبوب said...

انا جاى احكى بس على النحس
انا قريت البووست الى فات
وبعدين ريقى جرى على المليون جنيه
وكتبت احلامى
اقوله "انشر الكومنت " يقولى كانت فايند زيس بادج
اقوم اغير احلامى واقوله "انشر الكومنت" يقولى كانت "فايند زيس بيدج"
والله كذا مره وهوه مصمم فعرفت انى منحوس ومش هعرف حتى احلم عااااااا عااااااااا

Hannoda said...

ههههههههههه

كتر خيرك يا لماضة
آدي أول حلم إتحقق أهو

ومادامت الحكاية سهلة كده
إستنيني أنا جايالك بعريظة أحلام طويلة

مروة الزارع said...

عاااااااااااااااا

مش بفلوس ليةةةةةةةةةة

دا انا داخلة ومستنية وجايبة معايا البؤجة بتاعتى

:((

........

بوست فظيع فظيع فظيع

Soooo said...

لا والنبي؟؟؟
يعني ايه ؟؟؟
مافيش فلوس ؟؟؟



احنا اتنصب علينا يارجااااااااااااله
ويا ستااااااااااااااات




سلامووووووووووووووووووووووز

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اتنين جنيه سلف ....!!!!؟؟؟؟؟

جبتك يا عبد المعين تعني لقيتك يا عبد المعين عاوز تتعان

:-)

صوت من مصر said...

مالها السجاير يا لماضه مش احسن ما اضيع المليون فى التفكير انا هعمل ايه بيه

Eman Eltaher said...

ههههههههه عجبتنى اوى
ده انتى كتبتيها بمزاج رايق
ربنا يديمه عليكى
و يديم خفة دمك

معلش انى دخلت كده من غير استئذان
:)

فضفضة said...

لماااااضة

من الاخر

طلعت حصة كل واحد كااااااام

الناس اللى هتصرف الفلوس على السجاير والاكل

هيروحوا المستشفى

وكده حلال فيهم تتقلب استنزافى

ونعمل لنا مبلغ يتقسم على الغلابة

يلا يلا شوفى نصيبى كام وخدى الاثنين جنيه منه وهاتى الباقى

ولا مش هيبقي فية بااااااقى

يا لاااااااهوى

منوفيـــايــة said...

وقد كان ياست الدكتورة لماااضة...شممينا الربع جنية وفوقنا خلاص
بس كده لو ادمنا الريحه انتى المسؤلة ...محدش عارف الربع جنية ممكن يشح من السوووق
.
.
بوست زى السكر يالماااضة والله زى اللى كاتباه
سلاااامى ليكى يا سكرة

صالح سعيد said...

السلف تلف والرد لماضه
ازيك يا دكتوره
عامله ايه
يا رب تكونى بخير
بدون زعل انا مفمتهش البوست
ممكن ابقى انا غلطان
هروح اقراه تانى
يا مسهل
سلام

momken said...

الف مبروك المليون اهيف
بس هيعمل ايه المليون بعد غلاء الاسعار

تحياتى

حزيــــــــــــــــــن said...

كان نفسى القى اسمى فى وسط كل الناس المحترمه دى
بس للاسف اظاهر اتأخرت فى معرفة مدونتك

Bongo said...

بونجو مش بانجو هتودينا في داهييييييية

هههههههههههههههه

طب هاتي المليون حتي و انا اديكي الأتنين جنية اللي انتي عايزاهم مش مشكله
:D

لا بوست رايق رايق يعني

جامد يا جميل

واحد بيدور علي قلبه said...

انا قلت اجي اتلامض معاكي واللي يحصل يحصل ورزقنا علي الله وعلي راي عادل اما يا نعيش عيشه فل يا نموت احنا الكل

يا مراكبي said...

هاتي إنتي بس المليون جنيه اللي محيرينك وأنا هأحافظلك عليهم كويس

أنا حماكي مش حد غريب

Asmaa mahaba said...

بصفتى انسانه بلديات للريس بتاعنا فبقولك طلباتك كتيره وبعدين انتوا مش فاهمين فلوس البلد بتروح فين بيحوشهالكم يا عبط.....عشان مبيحبش الاسراف والتبزير وفى الاخر زى مسلسل البخيل وانا حنلاقى كنز...اسمعوا الكلام بس وشوفوا مش حتندموا وكلكم حتتجوزا ان شاء الله بس هو بيحب يستف عشان يكون نفسه ويكون شباب البلد مش شايفين ابنه لسه متجوز متاخر...اهو بدا بيه وان شاء الله حيجهزكم واحد واحد
الصبر طيب
تحياتى ليكم سومه_87

Hosam Yahia حسام يحيى said...

موضوع جميل


ماشاء الله

شاب نفسة يحقق حلمة said...

لا فعلا لمضة قوي
والظاهر ان دمك خفيف
بجد كتبتيها حلو جدا برافو عليكي
تقبلي تحياتي

جهاد خالد said...

الله

بجد بوستين ولا اروع

تسلم ايدك

ويااااااااااااارب
ما يحرم أي حد من تحقيق أحلامه

Marwa Friday said...

يا صباح العسل يا لماضة
ميرسي بجد!.. بس العيش شفتِ بقى عامل إزاي!.. عاملة ايه في الدكترة يا جميل؟
ربنا يجعل كلامي خفيف عليها
شكراً لهيئة المحكمة
ههههههههه
عايزة أناااااام
تصبحي على خير

سندباد said...

كل سنة وانتي طيبة
تحياتي الخالصة لك
دايما بوستاتك بتبهرني

موجة said...

انا احب اتلامض
انتي فين يا بنتي
مافيش سؤال

خالص تحياتي
احمد

كراكيب عادل said...

التعليق احلي من البوست علي فكرة

انتي دمك شربات

Bongo said...

ماتش اعتزال ايه بس ؟؟

انتي كده بتثبتيلهم انهم انتصروا عليكي و عملوا اللي هما عايزينه !!

استمري يبنتي و لا يهمك