Friday 1 January 2010

خلي عندك بطاقة .. خلي عندك صوت





الحملة دي جايه عالوجع قوي فكرتني بخمس سنين فاتوا بالتحديد 2005/9/6   يدوب كنت في كلية ووخداني الحماسة قوي اني امثل بلدي او ان يبقالي صوت انتخابي او بمعنى اصح يبقالي كلمة .. مهو المصري مش بس بكلمته المصري ببطاقته وحريته
وعليه طلعت بطاقتي الانتخابيه مش بس عشان انتخب .. لأ .. وكمان عشان لو منتخبتش محدش ياخد صوتي .. دول معتقوش الميتين يا اخوانا ما بالكم بقى بحد زيي مش طالعله صوت .. ويدوب بنادي على العيان الي بعده .. او بملي لموظف الصرف اسمي اخر كل شهر .. أو حتى بدي للجزار حق كيلو عضم بعد ما عضمه فيهم بتكون اتحشرت في زوري وجرحت في  احبالي الصوتيه الي بقت عامله زي حبال الهوا لا طالعلها صوت ولا تستحمل مشبكين غسيل .. نهايته
افتكر اني انتخبت رئيس غير الرئيس بتاعنا - أطال الله في عمره وعمري لحد ما اشوف رئيس غيره -  حاكم انا من ساعه ما وعيت عالدنيا مشفتش رئيس لا قبله ولا بعده .. وكانت الانتخابات نزيهه الحق .. كفايه انهم سألوني بره هتنتخبي مين قلتلهم الريس .. ودخلت جوه شديت الستاره ولا كاني في بروفة محل ملابس داخلية .. خايفة حد يشوفني وانا بعلم علامة الخانه التانيه – مهو الريس طبعا الخانه الاولى -  وبدل ما أعلم طلعت متعلم عليا بالحبر السري اتختمت على ايدي بصبغة اليود ولا الفيش والتشبيه .. بس المهم اني عملت الي انا عاوزاه .. روحت وانا في حالة نشوة غريبه وبغني وطني حبيبي الوطن الاكبر يوم ورا يوم أمخاخه بتصغر
مش اسكت بقى بعد النتيجة واخترناه اخترناه !! اصريت ادخل انتخابات مجلس الشعب .. بس الحق المره دي كانت غير نزيهه على الاطلاق اذ لاقيت جيش من الامن المركزي واقف مانع المنتخبين من الدخول وقافل ابواب اللجان .. قلت فرصه وجتلي  " اتجتل شهيدة يا ولاده " وقفت زي الغضنفر قدام عساكر  الامن المركزي انا هدخل يعني هدخل هاتولي الكبير هنا والحمد لله كنت بقولها وقتها وانا معنديش سوابق وديتها حرمان من الامتحان والحمد لله اني مليش جيش
لاول مره اشوف ظابط بيتكلم بعنيه كلام غير الي بيقوله بايده وبلسانه عنيه بتقول انتي جدعه وانا نفسي أدخلك تنتخبي بس لو طاوعتك الاسياد هيغضبوا عليا ولسانه بيقولي مفيش انتخابات ومع الحاحي وقدر من اللماضة لاقيته بيبتسم وبيقولي هتنتخبي مين ؟؟ قلتله حد انا شيفاه كويس
لاقيته فكرني بتمثيلية رأفت الهجاص وهو بيقولهم وسعولها تدخل ربنا معاكي !!
وبرضه عملت الي انا عاوزاه لتاني مره رغم اني لاقيت اسمي متعلم عليه في الدفتر اني فعلا انتخبت مع اني ولا شفت الدفتر ولا اعرفه اصريت اني اغير الصوت واخدها القاضي هزار وعجبته رنة موبايلي وقتها الي كان نفسي تكون مصر ياما يا سفينه أتخرمت وغرقت بينا
سبحان الله انتخابات الرياسه كانت نزيهه والصندوق ازاز والسلم نايلو في نايلو والريس كسب برضه وانتخابات مجلس الشعب الغير نزيهه لانهم منعوا المنتخبين يدلوا باصواتهم كسب الي كنا عاوزينه لان ارادة ربنا وارادة الشعب تدخلت والفلاحين لعبوا دور محترم لما دخلوا كلهم قدموا اصواتهم .. وبسبب كثرة عددهم كسب المرشحين الي الناس عاوزينهم على غير ما خطط الحزب اياه وكانت مفاجأة يعني الكترة غلبت الحزب والصوت عمل طفره والناس جريت في الشوارع من فرحتها لحد الفجر ولا كأس الامم الافريقية
التفاصيل كتير في المرتين والاختلاف كبير كمان المره الاولى مقدرتش اغير حاجة بس المره التانيه قدرت ونجح المرشح الي احنا عاوزينه

المره دي بقى هنحدد اذا كان فعلا صوتنا ده احباله متينه ولا يدوب أوتار بنشدها على الربابه وزي ما عندنا  بطاقة عيش وبطاقة تموين ومجازا بطاقة تحقيق شخصية يبقى عندنا كمان بطاقة انتخابية






20 comments:

Ahmed Fayez said...



يوم ما روحت أطلع بطاقة انتخابية قالولي اسمك مش في الكشف
روّحت يا عيني و أنا مصر بتنقح عليا

و كالعادة المرشح اللي هيفوز بيفوز
حسيت إني هروح ماروحشي مش فارقة

غير كدة المرشحين ملهمش دعاية تعرفنا بيهم
كام يافطة إذا بانوا
شوية ورق ملزوق ع الحيطان
و لا عارفين مين اللي مترشح لإيه و لا مين عاوز إيه و لا في تعريف بالمرشحين و عيش حياتك يا شعب و انت ساكت

الحقيقة أنا محبط شوية من جهة الانتخابات
بس يمكن أروح أطلع البطاقة الانتخابية
أو أعدّي السنة دي على خير

حنين said...

السلام عليكم
ازيك يا لماضه
انا جيت اقولك
كل سنه وانتى طيبه
البوست جميل
وربنا يوفقك
تحياتى حنين

blue-wave said...

ثانيه واحدة
هو مش الريس دا بيكون تكليف الهى ولا احنا بننتخبه عادى كدا؟:)))

Mahmoud البطراوى said...

انا برضه اخترت فى المره الاولى ومنجحش اللى انا عاوزه
وانتخبت فى المره التانيه ونجح اللى انا عاوزه

وبضرب نفسى بعدها بالجزمه
ازيك بقى
:D

قلم رصاص said...

بخصوص انتخابات الرئاسة
فكرتيني بنكته ظريفة ايام ماكانت استفتاء مش انتخابات مع ان النتيجة واحدة طبعا

مره واحد راح في الاستفتاء وعلم بـ لا للرئيس ..فصاحبه بيسأله عملت ايه ..قال له علمت قصاد لااااااااا ..قال له طب اجري بسرعه غيرها قبل اللجنه ماتقفل هتودي نفسك في داهيه

فراح لرئيس اللجنه وقاله : ياباشا انا غلطت واخترت لا ..رد رئيس اللجنة قائلا : احنا صلحنهالك ..ومعدتش تعمل كده تاني

ههههههههههههههههه

كل سنة وانتي طيبة

Anonymous said...

ههههههههههههه

لا انا عمري ما انتخبت الصراحه

بس نوياها المره دي اكيد

كل سنه وانتي طيبه

تحياتي

مصري بالغربة said...

كل انتخابات وانت طيبه
ما تتعبيش نفسك يا لماضة
المشكله ان الحكومه مخليه كل الشعب كبير وصغير
ميكونش فاضي حتى يهرش
مش يروح يضيع يوم عشان ينتخب
ولو حد اخد اجازه يوم يبقى عياله مش هتاكل اليوم ده
تحياتي

البيروني said...

ده على وزن خلي عندك دم هههههه
جزاكم الله خيرا على الموضوع
و عجبني جدا فكرة الفيديو

و بالنسبة للتصويت
لازم نكون ايجابيين
بس مش في التصويت بس
التصويت ممكن يكون من اواخر صور الايجابية لا زم قبليه نبقى ايجابيين في بيتنا و شغلنا و مع نفسنا و مجتمعنا
ا
دي بتنقى حاجات صغيرة مش بنديه اهتمام زي مثلا توضيب الشقة , تنظيم الكتب , مساعدة واحد في الشارع و غيرها كتير

كلبوزة لكن سمباتيك said...

ازيك يا جميلة؟
يلا ربنا يقويكم على الحملة دي و انا شخصيا لو كنت في مصر كنت عملت بطاقة اكس لارج

تحياتي

اقصوصه said...

سنه ميلاديه سعيده

زاخره بطاعة الرحمن

اتمناها لك :)

Mafrousa said...

اللى عاوزة اديله صوتي مش مرشح نفسه ده اكيد يا لمضة
و ربك يولى علينا الاصلح
قولى آمين

ولد تحت الصفر said...

تسمحيلي اقرأ البوست للمرة العاشرة


و بعديم مين الضابط ده

أصل الحركة القرعة بتاعت أشرف الهجاص دي اتعملت في ناس كتير

حصان المرجيحة said...

فكرتينا بالذي مضي
انا بصراحة ببقي نايم و بمقدرش اقوم ادي صوتي
مع اني عارف اني صوتي هايفرق
يللا المرة الجاية احاول انام بدري علشان اصحي بدري هههههه

واحده من الناس said...

كل سنه وانتي طيبه
شجعتيني يكون ليا صوت

ست البيت said...

عااااااش من سمع صوتك يا لمضمض
طب ما ناا نتخبت وانا في بيتنا لأ كنت في الشغل
وكمان جدي الراجل الكبارة صعب عليهم بهدلته قاموا انتخبولوه اصل اللجنة كانت بعيدة شوية عن الترب وانتي عارفة الراجل شوية عضم
بصراحة كتر خيرهم
وشركات البترول آثرت السلامة وال6شهور عيد البترول
وعملت اللي عليها او على نفسها مش فارقة قوي يعني
وطلعت اتوبيسات للانتخاب وساعتين بدري
وسلملي على نزيهه
ألا صحيح يا موضي
هي اخبار نزيهه ايه؟

بحبك يامصر said...

الحمد لله نجحت وبعد عناء انى اعمل بطاقه اسجل اسمى فى الكشوفات وعملت لنفسى صوت بعد سنين الخرس والصمت
يمكن صوتى يعمل حااجه
ههههههههههههه أاواو

خالد كامل said...

الانتخابات الوحيدة اللى شوفتها بعينى كانت انتخابات مجلس الشعب فى سنة من السنين فى دمنهور
و كنت ساكن قريب من أحد اللجان
مش هقولك بقى على اللى شوفته عشان هو كان كتير
بس كان بين بيتى و بين اللجنة حوالى 500 متر .. و عنيا احمرت من الغاز المسيل للدموع
و اتقهرت على الناس اللى كانوا بييجوا سايحين فى دمهم فى المستشفى اللى جنب بيتنا

ساعتها كنت صغير
و ده كون عندى فكرة زى الزفت عن الانتخابات

بس انا دلوقت بقى عندى صوت
و لازم كل واحد فينا يبقى عنده صوت
عشان يحس ان هو موجود

تحياتى

عفوا أنا أميرة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أزيك يا ست الدكتوره لماضة مدونتك جميلة قوى ودمها خفيف جدااا ربنا يجعلها فى ميزان حسناتك..موضوع الانتخابات دا موضوع كبير جدااا انتخابات مجلس الشعب الدورة الأخيره الواحد شاف فيها حاجات غريبة كنا واقفين قدام اللجنة علشان ندخل ننتخب بصراحة كانت آخر نزاهة والظباط واقفين فى حالهم وبيدخلونا بكل سهولة بس فجأة لقينا مايكروباص بيقرب مننا ونزل منه شوية ستات وأطفال فى حياتى كلها ماشوفتش ناس كدا ودقيقه واحده لقيتهم ملو الشارع لسه هنعيط لقينا شباب ربنا يبارك فيهم جروا وراهم وبعدوهم وبعدين دخلنا علشان نصوت...ربنا يستر المرة دى أصل مش كل مره تسلم الجرة ونلاقى حد ينقذنا بس ربنا هو الحافظ وأصحاب الغايات لايعدمون الوسائل
جزاك الله خيرااا وأنا سعيدة جداا أنى اتعرفت على مدونتك

Anonymous said...

السلام عليكم و رحمة الله_أزى حضرتك يا دكتوره مروه يارب تكونى بخير..انا ليا عند حضرتك طلب كنت محتاج اتكلم فى شئ مهم و ان شاء الله تساعدينى فيه هو موضوع غير مادى تماما هو موضوع شخصى_اتمنى ما اكونش ازعجتك فى مدونتك الجميله و اتمنى الطلب ده يكون حله عندك ان شاء الله و جزاكى الله خيرا

Unknown said...

غير معرف
انا تحت امرك
رغم اني مش بحب اتكلم في المواضيع الشخصيه
بس اتمنى اساعد
تحت امرك