Friday 25 December 2009

احيه يا ابو سوسو احيه




خير اللهم اجعله خير وانا قاعده في امان الله بندب حظي اني اتكعبلت في كلية بنت حلال ودخلتها برجلي اليمين - اي والله باليمين - واموت واعرف ليه محدش شنكلني عشان رجلي الشمال متحصلهاش .. قلت يابت وماله شوفي طريقك عالنت خصوصا ان حكومتنا الذكيه اوي – حد عنده كلمه تانيه – عملت لنا كل حاجه توماتيكي توماتيكي عالنت .. اشي تقديم واشي موقع نقابه .... ويارتني ما دخلته بايدي اليمين – اي والله اليمين – مش كنت اكلت بيها سندوتش الجبنه افيد
لاقيتلكوا ايه وعينكم ما تشوف الي النور الخبر ده
د . حمدى السيد يدعو الراغبين فى دراسة الطب لدخول كليات التمريض
فى تصريح لموقع نقابة الاطباء صحح د حمدى السيد  ما نشرته بعض وسائل الاعلام حول دعوته لتشغيل الطبيبات مشرفات تمريض وقال  نقيب الأطباء ورئيس لجنة الصحة بمجلس الشعب انه نصح من يرغب فى ممارسة مهنة الطب والحصول على فرصة عمل جيدة ودخل متميز ان يتجه  إلى  دخول كلية التمريض
ونفى د حمدى السيد انه دعا لتشغيل نصف الطبيبات المتخرجات مشرفات تمريض لحل أزمة التمريض في مصر.
 والجدير بالذكر ان هذه التصريحات صدرت عن النقيب فى  ندوة "التحولات الاقتصادية العالمية ومستقبل سياسات الدعم في مصر (الطاقة، الصحة، الغذاء) الأربعاء 23 ديسمبر 2009حيث أكد النقيب إن وزارة الصحة تعاني من عجز في هيئة التمريض؛ حيث تحتاج إلى حوالي 50 ألف ممرضة.
 وأضاف أن سوء الخدمات الصحية والعلاجية في مصر هو أحد أهم أسباب الفقر، مشيرًا إلى أن بعض الأسر قد تبيع كل ما تملك من أجل إجراء جراحة زراعة كبد في الصين.

وعند كلمة كبد نزل عليا بلم واتحسرت في نفسي يا كبد أمي على شقى عمري وسنين شبابي وعنيا الي اتمققت والحمد لله - لسه سته على سته لاني كنت باكل جزر كتير وانا بذاكر وامي تلاقي وشي مصفر تفتكره انيميا - كل الجزر الي اكلته ده يطلع مصيره الصرف الصحي وبدل ما نبقى دكتورات نشتغل مرضعات قصدي ممرضات
طيب اذا كنت لحد دلوقتي بشحمي ولحمي وشاشي وسمعتي محدش عاوز يحن عليا ويسمعني كلمه ماما – غلطه كيبوردية – كلمة دكتورة اللي من زمان نفسي اسمعها
الناس تنادي عليا بكلمة  "ميس " طيب ده انا حتى مبحبش ادرس لحد وبحب مبدأ " اللي ذاكر ذاكر واللي غنى غنى " وعندي عقده من المثل ده بالمناسبه ومحدش يسألني سببها دلوقتي
" ميس " على اخر الزمن أغير للعيال عفوا " للعيان " الكافولة وابقى " حقنجية " بدل ما كنت "بطنجية " وبدل ما هشيل في شنطتي بالطو هشيل منديل راس
طيب اذا كنت انا بطولي وهيبتي دي كلها بطول سرير الكشف بالعافيه يبقى هعلق ازاي المحلول في الحامل ؟؟
وازعق في العنبر طول النهار سد يا عيان منك له الميس عطية معدية الي عارف معاد حقنته يصدر سحنته

كابوس ده يا اخواتي ولا انا رفست الغطا .. يا خسارتك يا لماضة في مهنة ذات الرداء الابيض ..  انا عارفه ان دكتور حمدي عنده حق والتمريض مهنه محترمه ومتعبه جدا لكن للدرجادي اتدهور حالنا.. يلا اكتر من كده ويزيح ربنا

31 comments:

Tamer Nabil Moussa said...

التمريض والممرضة عمل طبى لاغنى عنة فى اى مستشفى

وكلام الدكتور حمدى يقصد منة للى يميل لدراسة الطب يدخل كلية تمريض ودة عشان العجز الموجود لكن الرجل ماقالش هيخلى الدكاترة ممرضين زى ما كتبتى يالماضة

والممرضة عمل انسانى ارجو عدم الاستهتار بية والترقية منة زى ما قريت عندك هنا


مع خالص تحياتى

عاشقه وغلبانه said...

دي نكته صح...!!!
قولي انها نكته فبل ماتجيلي جلطه
بعد 7 سنين شقا في المخروبه دي اخرتها ادي حقن
وتمريض ايه اللي فيه عجز تعالي شوفي المستشفي اللي انا فيها التمريض اكتر من المرضي
ياخبيتك ياسوسو
انا مش بقلل من قيمه التمريض ولا الممرضه بالعكس والله
بس انا دخلت طب اكيد عارزه بقي دكتوره
مازرعهاش عنب وانا عايزاها فجل لا موأخده يا اوختي
عموما هي مصيبه واتحطنا فيها
عااااااااااااااااااا

عاشقه وغلبانه said...

Tamer Nabil

احنا مش بنقلل من قيمه التمريض
كل واحد في المستشفي ليه دوره من اول عامل النظافه لحد المدير
بس مادخلش هندسه واطلع طيار
ايه الخيبه اللي بقينا فيا دي
هو رجع صلح كلامه كالعاده وقالك انا قولت اللي عايز يدرس طب يدخل تمريض
ده علي اساس ان العيال بتوع ثانوي عاشقين دراسه الطب
هم بيدخلوا طب علشان يبقوا دكاتره
ده كل اللي يفهموه
بس هم لا يعرفوا يعني ايه طب ولا عني ايه دراسته
قال اللي عايز يدرس طب يدخل تمريض
ده علي اساس اننا بندخل الكله علي حسب الميول والقدرات

؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وبعد ده كله انا عننفسي مش بقلل من قيمه التمريض ولا حاجه انا بس بحدد شغل ومكانه كل واحد فينا

Ahmed Fayez said...


في حوار عابر مع إحدى طالبات التمريض اللي بيتدربوا في المستشفى اكتشفت إنهم بيدرسوا 4 سنين عشان يطلعوا مشرفات
لكن كم المعلومات اللي عندهم ما يجيش 1/1000 من معلومات أي طبيب

اللي عاوز يخش تمريض يخش براحته و يريح باله من دوشة الطب
لكن طبعا محدش يقدر يقول لدكتورة و لا دكتور قضى عمره في الدراسة سيبك بقى من كل ده و ارمي ورا ضهرك و تعالى اشتغلي ممرضة و لا اشتغل تومرجي

محدش يقدر يقول كدة
إلا إذا كان مسجل في أحد مستشفيات الأمراض العقلية

دا اللي بيجيب مجموع كبير في ثانوية عامة بيستخسره و بيخش طب عشان مجموعه كبير بس
طب الدكتور اللي طلع عينه في الدراسة لازم يستخسر تعبه و سهره و مرمطته و يشتغل دكتور

Unknown said...

تامر
كنت منتظرة تعليق زي تعليقك
انا جاوبته في اخر سطر
تحياتي :)

هشام علاء said...

لا حول و لا قوة الا بالله

انا برضه بعد ما خرجت من هندسة كان نفسى حد يقولى يا باشمهندس بس للاسف الناس بما تيجى تكلم السباك او الكهربائى او الفنى بتقوله يا بشمهندس - مع خالص احترامى لكل المهن بداية من الزبال و طالع- و ييجوا لحد العبد لله و يقولولى يا كابتن..مش عارف ليه..مع انى واضح انى مش رياضى يعنى

و برضه بعمل اتخرجت و اشتغلت فى مجال الشبكات و الكومبيوتر اللى له علاقة بتخصص- هندسة اتصالات - و لقيت معظم اللى شغالين فيه خريجى تجارة - مع خالص احترامى و تقديرى لكل طلبة و خريجى و دكاترة كلية التجارة - سألنا نفسنا انا و واحد صاحبى سؤال لما كنا ماشيين بندور على شغل تحت الشمس الحارقة

انا ايه اللى دخلنى هندسة اساسا- ماكنت دخلت تجارة و لا كنت ضيعت وقتى فى مذاكرة و ميد تيرمات و مشاريع تخرج هندسة - كنت عشت حياتى فى المجمع و اشتغلت و خدت كورسات و انا فى الكلية فى مجال الكومبيوتر و الشبكات اللى بحبه حتى كنت اخدت فيه خبرة اكتر و كنت اجى قبل الامتحانات بقترة بسيطة و اذاكر و انجح زى ما بتوع تجارة بيعملوا و حت كنت وفرت سنة من عمرى و كنت هشتغل برضه فى نفس المجال

صحيح كنت هفقد برستيج المهندس - اللى هو بينى و بين نفسى يعنى مش فى المجتمع - لكن ايه فايدة البرستيج مع الجيوب الفاضية وواحد بينادى عليا فى الشارع و يقولى يا كابتن

ماتزعليش يا لماضة
لست وحدك

Mahmoud البطراوى said...

لماضه يا اختى الكلام دا داخل فيه الاسنانجيه

يعنى ادخل اواسى ولا اندب حظى معاكى
افيدونا اكرمكم الله
يالهوووووووووووووى مبدئيا :D

همس الاحباب said...

هههههههههههه
هيستريا ضحك متواصل
ست الدكتورة لماضة
بقت الباش ممرضة لماضة
بس فعلا المحلول مشكلة هيتركب ازاى نطلع فوق الكرسى وامرنا لله
هههههههه
لا بجد ده تهريج ومسخرة طبعا
ما كان من الاول وبعدين يزودواا عدد المقبولين بكلية التمريض
سبحان الله دنيا عجيبة

صيدلانيه طالعه نازله said...

معلش يا لماضه هيا الدنيا كده دول يوم ليك و يوم عليك
يوم تكتبى للعيان حقن و يوم تديهالو
يوم تكشفى عليه و يوم تاخديله الحراره
ههههههههههههههههههههه
شفتى بقى ميزه الصيادله محدش يقدر يجيب سيرتهم ابدااااااااا
ههههههههههههههههههههه
تعيشى و تاخدى غيرها

منــار فايد said...

لا بجد احلامك جامده
وعلى الوتر الحساسا علطول
يعني جايه تقولي الكلام ده لما بقيت في اخر سنه؟؟؟
طيب كنتي قولي من الاول
هو احنا ممكن في يوم من اليام نبقى ممرضات؟؟؟
مش تقليل من شان حد
بس لو هاشحت مش هاشتغل غير دكتوره
امال؟؟
اصلي كنت بلعب في الكليه ومش بذاكر خالص
ومش تعبت

سلامي ليكي جدا
ولدماغك الرائع

Unknown said...

هههههههههه ،،، طيب ألحق ألم شنطى و أرجع بقى ،،، طيب و بالنسبة للسادة الصيادلة هل هيصعبوا عليهم يبهدلوهم أكتر من كده ولا هيصدر قرار بتحويلهم إلى باشمهندين ،،، و يطلعوا يعمروا
الصحراا ؟
وبعدين هتعملوا معادلة علشان تاخدين ترخيص مزاولة مهنة التمريض
طبعاً لو فيها بدل طبيعة عمل يبقى الموضوع مختلف تماماً

على أى حال لو بتدورى على أى شغلانة تانية متنسيش أخوكى :))
حسبى الله و نعم الوكيل

عاشقه الرومانسيه said...

ياعينى على العلم واللى بيتعلموه
والله فى زمنا ده الجهل نعمه

Yasser Hussein said...

بالذمة في نقيب يطلع يفضح أبناء مهنته كده على الهوا
ما يقول احسن نقفل كلية الطب ونحولها لكليات تمريض
وللعلم انا لا اقلل من قيمة التمريض لأنه مهم جدا خاصة في الحالات التي تحتاج الي متابعة بعد اجراء العمليات الجراحية
على كده بقى نقيب التشكيلين ينصح محبي دراسة الفن لدخول معهد الدمبسكو قسم لحام أحسن
:)))))

عين فى الجنة said...

عسل وسكر

يــوم جــديد said...

من غير التمريض ومن غير التصريح اللولبي اللي قاله النقيب
هم الدكاترة بيشتغلوا دكاترة ؟؟؟
في دكاترة كتير جدا بعد السبع سنين اشتغلوا حاجات تانية خااااااااالص ملهاش أي علاقة بالطب من أساسه
عشان يقدروا يفتحوا بيت
وأنا أعرفهم معرفة شخصية وهم مش حالات نادرة ولا حاجة لأن في محيط الناس اللي أعرفهم بس هم كتير جدا
(دا غير البنات اللي اتجوزت وقعدت في البيت أو لقيت الموضوع مش جايب همه فماكملتش للدكتوراة)

كون سيادة اللواء النقيب حب يخليهم في نفس مجالهم بدل ما يروحوا يشتغلوا في مجالات أخرى يبقى الراجل ما أجرمش يا لماضة يا أختشي وبعدين دلوقتي التمريض بياخد أكتر من الدكتور عشان يدخلك للدكتور أساسا
يعني هتتشبرقوا :)
أهم حاجة بقى في الموضوع ده
إننا فعلا بلد شهادات صحيح

قلم رصاص said...


انا باحترم دماغ الدكتور حمدي السيد جدا
بس بكل أسف طول عمره بتاع تصريحات تعمل قلبان في البلد كل فترة ..وكل مره يطلع يغير كلامه ..ويستبين ويوضح ويفحص ويمحص..والموضوع في الاخر يطلع فشنك كالعادة

هو راجل طبيب ذو كفاءة عالية جدا ومعروف عنه النزاهه في العمل النقابي..بس مشكلته انه عاطفي اوي وبيصرح تصريحات تضحك
ههههههههههههههه

وكل فترة عامل له مشكله مع اي مهنة تقرب للطب من بعيد او من قريب زي المشكلة الاخيره بتاعة كلية العلاج الطبيعي

طيب طالما حضرت بيقول ان فيه عجز في التمريض ..يسيبه من تصريحاته العجيبة ..ويقترح مثلا اقتراحات بناءه لحل المشكلة ..زي مثلا انه يدعو لزيادة عدد كليات التمريض والاهتمام بيها..ويسيب العملية مفتوحه اللي عاوز يدخل هيدخل..انما هو محسسنا ان دخول الطب في مصر زي الدول الغربية ..بالرغبة مش بمكتب التنسيق

لالالا انا مش مع الراجل في الفترة الاخيرة..يخلع بقى كفايته كده..بقاله يجي 30 سنة او اكتر لما باين العضمه كبرت..مع كامل الاحترام لسيادته ولتاريخه الطبي

واطمنوا يادكاتره ..الموضوع هيطلع هيطلع ..وهوووووووب هينزل وكأن محصلش حاجة..هو ده الدكتور حمدي السيد

سلاموا عليكم

V.Hayat said...

انا اشك ان حمدى السيد ده دكتور ايه الافكار الرهيبة تمريض والعلاج الطبيعى وزراعة الاعضاء ايه الحلاوة دى

تحياتى

Anonymous said...

يعني ايه تبقي دكتوره وتشتغلي ممرضه

بمعنى ازاي تبقى مهندس وتشتغل محامي

اصلا ده تخلف لاني موش محتاجه تعب السنين علشان ابقا ممرضه

يعني ده اهدار للطاقه وللعلم

تحياتي

مهندس مصري بيحب مصر said...

يا ستي ما الراجل صلح كلامه اهوه
المفروض كان يطالب بالتوسع في إنشاء كليات التمريض و زيادة عدد المقبولين فيها

ثم تعالي هنا
:)
انا قلت لك كلمة دكتورة كام مرة قبل كده
أنا و غيري من المدونين
يعني برستيجك محفوظ يا شابة
:))

مهموهة أحمد said...

مقال حلو اوووووي يا دكتور
يللا اديني بقولك دكتور اهو علشان تبقي سمعتيها قبل ما تموتي و تتحقق امنتيك و تموتي و انتي فرحانة
ههههههههههههههههههههههههههه
الف بعد الشر عليكي يا قمر
انا عايزة اقولك حاجة
ايوة انتي تعبتي و اجتهدتي
بس هنعمل ايه
مصر بلدنا
مصر قدرنا
مصر كابوسنا
مصر مرضنا


يللا ربنا يرضى عننا و يحفظنا يا رب

مع خالص حبي يا عسولة و اتمنى نتابع بعضنا كده باستمرار

سلام يا ميس
هههههههههههه

ESSO said...

كفاية يا لماضة ..

فقدت الافل ..

وشكلي هشيل طب من دماغي

):

بس مرسي للبوستات الجامده دي

ويارب تتقبلي كومنتشي


تحياتي ليكي ..~

فى القلب said...

أزيك يا جميله والله وحشانى أنا فى نص هدومى منك بس الدنيا بجد مش عارفه أوصفها
وبعدين وما له ميس أهى سبوبه ميه ميه دى الميس داخلتها بس على العيان بتتأبج حته بعشره تغير كافوله حته بخمسه قياس حراره أتنين جنيه
أكملك لستت الاسعار
عين بتغمز....

ghada mOhsen said...

السلام عليكم ...

ازيك يادكتور - بالعند فيهم - لماضه ...

انا اول مره اقرا مدونتك النهارده ... وفتحتها بالصدفه .. ومن احلى الصدف والله ... بجد حبيت مدونتك كتيييييير ... مش هاكذب واقولك انى قريتها كلها بس قريت معظمها ...
تسلمى بجد يادكتوره ...

..................
هى التمريض طبعا مهنه محترمه وليها قيمتها ... بس اكيد مش يقلبوا الدكتور لممرض هى الدنيا خربت ...

ربنا معاكى يارب ودايما تبقى دكتوره رافعه راس اللى حواليكى

...........
زائرتك الجديده
غاده محسن ..
... ;) ,,, ;) ...

يا مراكبي said...

بصي بقى

أنا شايف برضه إنك تسيبك من الطب وتشتغلي في الهندسة .. وصدقيني ما حدش هياخد باله خالص على فكرة

أنا شخصيا في الشغل بيقولولي يا دكتور على فكره

:-)

blue-wave said...

ههههههههههههههههههوالله انا مؤيد جدا:))

Michel Hanna said...

حقيقي مأساة
البلد بتتحول شوية شوية إلى مسخرة

Michel Hanna said...

حاسس ان العيشة نفسها بقت تقرف

حصان المرجيحة said...

مدونة جامدة و مواضيع اجمد
انا مش هعلق علي التفاصيل لاني لو علقت هعلق عليها كلها لانها بجد عاجباني
بالتوفيق

حنين said...

ازيك يا لماضه
هى فعلا مهنه التمريض لها احترامها زى ما ناس علقت وقالت بس يعنى انتوا اكيد تعبتو جدا جدا فى دراستكم ودى حاجه معروفه بجد ربنا معاكم وبعدين لكل مقام مقال زى ما بيقولو

Tears said...

بشكل عام السوق تشبع خاصة ان الكليات اصبحت بتخرج كم بلا جودة و الشهادات المصرية غير معترف بيها بره مصر حتى فى الدول العربية الان و لازم امتحان

بنت الغربة said...

لماضه حبيبتى ..كل سنه وانت طيبه ياجميل..وماتزعليش انت صح والله بس ظروف بلدك هى اللى منيله...الدكاتره كتروا قوى بس خليك شاطره وركزى واتخصصى فى حاجه صعبه العدد فيها قليل ونادر ..ساعتها هتلاقي الشغل كتير والعروض احسن..
تحياتى ياقمر