Wednesday 8 October 2008

رحلتن خلويتن


في سابقة فريدة من نوعها قمت انا وحزب العواطلية من زميلاتي الاعزاء بالتوجه لقضاء يوم في الهواء الطلق .. أو بمعنى أدق يوم خلوي فقد اكتشفت معنى جديد لكلمة خلوي .. ليس مجرد ارتباطها بالهاتف الخلوي .. أوالانقسام الخلوي .. أوالهيكل الخلوي حتى .. ولكن بما تحمله من معنى اعمق من هذا بكثير
 لن أطيل عليكم سابدأ بسرد فاعليات هذه الرحلة الخلوية وسأترك لكم الحكم بالنهاية
قمنا قبل أي شىء كطبيعة أي كائن حي بالتوجه لأشباع غريزة فطرية الا وهي " أطعم الفم تستحي العين"  فذهبنا نستبق ابواب المطاعم الفاخره – ضع عشرة خطوط تحت كلمة فاخرة فهي نادرة الحدوث - حتى استقر بنا الحال باحدهم يتميز بحس خلوي بعض الشىء يليق بمجموعة بنات - قمرات زي الشربات -  قد تتواجد بهم إحتمالية لمطمع من قبل مؤسسات رعاية الأشباح
وبعد قرابة أربع ساعات من الأستمتاع بوجبتنا التي لا نعرف محتواها حتى الآن .. توجهت لقضاء حاجتي وهي غسيل يداي ! حيث ينتابني وسواس قهري ناتج عن ترسبات طبيه بحته عن بركة غسل اليدين بعد الأكل .. فقبل الأكل يسهو علي .. أو قد يكون الأختيار محدود إما الاكل أو الغسيل .. كما أن الأمر لا يختلف كثيرا بين ما تحمله  يدي وما اتناوله
وإذا بي أجد باباً واحداً لبيت الراحة معلق عليه كلتا الشارتين المخصصتين لتحديد نوع المتوجهين له .. فأصاب بالإحراج لفتره وجيزة وبعدها اقوم بتمتمة بعض عبارات دخول الخلاء على استحياء من قبيل " احم  .. دستور ياللي هنا .. حد من الحريم خالع راسه ولا حاجه "
وأستشعرت ضرورة الدعاء " اللهم أني اعوذ بك من الخبث والخبائث "
ولم يجيبني أحد فأعلوا بصوتي قليلا بمصاحبة سيمفونية عزف متفرد من التصفيق الحاد والطرق على الباب .. اعلم ان على الانسان الاستجابة لنداء الطبيعة والفوز بخلوة لتلبيتها ..  لكن من الواضح أن النداء كان بعيدا بعض الشىء .. أو ان المستدعي مصاب بالصمم .. فذهبت لأسأل اهل العلم من رفيقاتي التي أوصتني بضرورة الأستعانه بمحرم منهن معي كي تكون خلوة شرعية
ورغم ان الامر لا يخصني نهائيا .. او به  أي شبهه تجاهي .. حيث اندرج ضمن الحلقه المفقودة بين الانسان والقرد ! فقررت إقتحام الخلاء ولم أعير الشارة اي انتباه مثلها كبقية اشارات الطريق العابرة .. وشجعني أكثر وجود اللافته المعلقة بمقبض الباب والتي تعني سرعة الدخول " يا تلحق يا متلحقش " لكني فضلت تجنب الرائحة الناتجه من عوادم  " السيفونات "
وبعد أن أصابنا اليأس ومنعنا حياءنا من الدخول .. لم يكن امامنا من الحلول سوا الاتيان ببعض الحفاضات ومطهر الايدي .. او الاستعانة بـ " قصرية " انها حقا رحلة خلوية!
وأسرعت الي بيتي داعية شاكرة رب العباد تعلو لساني كلمة واحدة " غفرانك "

43 comments:

Asmaa mahaba said...

مش ممكن فى حادثه سابقه من نوعها انا الاول

Asmaa mahaba said...

فعلا والله انا الاول انا كدا ممكن اتغر فى نفسى وافتكرنى عبقرينو
عارفه اللافته دى بتفكرنى بمشهد لاحمد السقا وهانى رمزى فى كده اوكيه اما بيقوله ويرز يور فازر..........اكملى انتى بقى للنهايه
:))

Asmaa mahaba said...

وطبعا بما انتى صاحبه التعليق الاول فلازم احجز لنفسى ثلاث مقاعد فى التعليقات واخد شرف التعليق التالت بالمره لانى ممكن مكررهاش تانى
على فكره انا بسبب الزنقات الفجائيه اللى بتحصل فى الشارع بطالب المسؤلين بتوزيع حمام محمول على كل مواطن اكبر من 10 سنين بينما توزع على الاطفال سن 10 سنوات قصريه محموله بسيفون لمراعاه الامهات من اللى بيشوفوه

alexandrany said...

وانا اقول من الغتت اللي كان واقف يسقف ع الباب ده ويزعق بعلو صوته
:)
افسدتم علينا خلوتنا
ههههه

فاروق عادل said...

ههههههههة بوست جميل جدا بس اية اللى انتو اكلتوة ياترىههههههة

Unknown said...

هههههههههه
على فكره يا جدعان الباب ده تصوير اديا وحياة عنيا
وكمان اتصورت جنبه
بس طبعا مردتش احطها عشان بخاف عليكم من الفتنه

Asmaa mahaba said...

هههههههههههه ايوه طبعا انا كمان يوم ما نزلت صورتى ع الفيس بوك حصلت تلات حوادث ع المحور واتنين فى المقطم وكول باريزا صرحت بان صورتى عمل ارهابى شديد لانها تضر بالمواطنين وتشل تفكيرهم وتخشى ان فيرس سومه يصل للدول العظمى ويفسد سلاح المخابرات وكل دا ليه قال ايه شافونى مش عارفين ينسوا صورتى
عارفه انا مواضيع الفتنه انتى حتقوليلى....ّّّ؟؟

فاروق عادل said...

هههههههه فتنة انا شفتها فى الفيس بوك

سبهللة said...

كل خلوية وانتى طيبة

مهندس مصري بيحب مصر said...

فين الباب ده يا لماضة ؟
و طبعاً النهاية دي ما حصلتش
مش ممكن توصل للحفاضات
مفيش مقاسات كبيرة كده
:)

*الطالبة عفو الله *زوزو said...

يا عالم ايه
دة انا في اسبانيا الي هي دولة اجنيبة
و المراحض متفرقة يعني جناجين الخاص بالنساء لوحده و الخاص بالرجال لوحده
و انتم الي دولة عربية على اساس يعني مسلمة المراحض مشتركة
هي دي اخرتها يا
....
هما عارفين نفسهم بقى بلاش نسيح
الله المستعان
ربنا يخفظنا
بارك الله فيكي لماضتي {بدلعك يعني}
دمتي في حفظ الله

mido said...

ازاى حمام مشترك
دى عمرى مشفتها فى حياتى!
ده كان مطعم ايه الفاخر جدا ده؟

ojg said...

ههههههههههههههههههههههه
لا يالماضه ياختي
الحقي قوليلي المطعم ده فين واسمه ايه
انا اليومين دول بصدد رحلة خلوية
يعني لو اتدبست وروحت مطعم فاجر كده
يوووه قصدي فاخر
اخاف يطلع هو
وانا دمعتي قريبة
يعني مش هعرف امسك نفسي وهعيط علي روحي
انا شفت كلمة كويك
يكون هو؟؟؟
قولي ياختي ولا تخبيش
وبالنسبة لرحلتك الخلوية
ادعيلك واقولك بالمناسبة دي
شفيتم
:))

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


علي كده المفروض بقي الواحد قبل ما يقعد في اي مطعم يطمن الاول علي الحمام بتاعه
هههههه

ناس ماعندهاش خِشا صحيح

سلام يا قمر

dr.mohamed shamndy said...

معلش بق انتي عارفة الزحمة اللي في البلد والمتر وصل كام دلوقتي
بس انتي غلطانه برده المفروض كل واحد ياخد ....... معاه علشان ميتحوجش لحد

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى said...

هم مش بيقولوا: اختار الجار قبل الدار

من هنا و رايح المفروض يقولوا: اتطمن على الحمام قبل الطعام

ضحكتينى و الساعة اتنين و نص بالليل

صباح الصباح said...

يا لموضة اية بس اللى ودانى الامان الفاخرة المشبوهة دى

خلينا فى اللى نعرفة احسن

ههههههههه

صبرني يارب said...

هههههههههههههههههههه
لا ده عادي على فكره اغلب المطاعم خصوصا بره بتعمل حمام واحد
بس اول مره اشوف حد بيعلق الاثنين على واحد دي
واول مره كمان اشوف كويك دي

هو لما بيكون مطعم رايق وهادي زي الى انتى دخلتيه بيبقى مش محتاجين يعنى دوشه كتير
وبيبقى الباب بيتقفل من جوه
وعلى فكره ممكن كنتى تدخلي تلاقي بابين جوه واحد حريمى وواحد رجال

خبره فى المطاعم بس مش فىمصر
عشان انا تبت وانبت خلاص عن المطاعم ولله الحمد

تحياتي لكي يا جميل

الطائر الحزين said...

الخلوية تأتى من الخلاء يعنى كله فى الخلاء
حتى الحاجة لغسيل الايدى وقضاء الحاجة
=====
رحلة خلوية سعيدة

صاحب المضيفة said...

غفرانك غفرانك


موقف بيحصل للكتير مننا باستمرار

ربنا يرزقنا حسن الدخول وحسن الخروج


:):):)

Empress appy said...

مش عارف يا لماضه بس بصى يمكن لو كنتى دخلتى تلاقى متقسم من جوه بابين يا حبيبتى بتحصل ساعات يعنى تلاقى بابين بعد ده واحد حريمى وواحد رجالى
بس برضه عذراكى كل خلوه وانتى طيبه
الا سؤال انتى بزمتك كانت ايدك واصله للعلامه دى هههههههههههههههههههه

mohra said...

اكيد هما ماشيين على رأى السندريلا

البنت زى الولد ماهيش كماله عدد

Unknown said...

يا جماعه انا دخلته فعلا
وكانت المفاجأه انه باب واحد لحمام واحد فعلا
مشترك
بس الحمام كان صغير قوي يدوب حوض وحوض تاني لزوم الزنقه ولا مؤاخذه بس على الارص
يعني فعلا حمام يكفي لشخص واحد
بس بصراحه كنت خايفه ادخل

شفـقــة و إحســــان said...

البوست حلو اوى يا لماضة
بجد انا جيت علشان اقولك انك وحشتينى اوى اوى

احمد الجيزاوى said...

طيب الف مبروك على الرحله
وحمد الله على السلامه

kochia said...

هو الموضوع كان مقتصر علي غسل الايدي عشان كدة اتصرفني
لكن الحالات الاخري كنتي هتدخلي او هتنادي حد يشوف لك الطريق
وهو فعلا ممكن يكون مقسوم من جوة لكن هو من غير اللائق خالص انه يكون كدة خاصة وانه فاااخر

FreeKiller said...

ههههههههههههه
و نعم الخلاء بصراحة

بنت مصريه said...

هههههههههههههههههه
بوست جميل قوى يا لماضه بس كان يبقى احلى لو اتقال باللغه العميه
احييكى يا قمر عالبوست

son's egypt said...

السلام عليكم
فعلا رحلة غريبة من نوعها
انا اعرف ان الرحلة الخلوية تكون مشي في الطريق
لكن ديه ممكن يكون نوع جديد من الرحلات الخلوية

كراكيب عادل said...

احلي حاجة في الموضوع الافكار الي هتجي في دماغ اي واحد وهو جوة وخاصة لو كان خيالة واسع شوية

قال حمام بباب واحد قال

بطلوا دة واسمعوا دة

blue-wave said...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
يخرب عقلك يا لماضه
دانتى حكايه
انا فطست على روحى من الضحك والله

طهقان said...

الحمد لله على السلامة

انا شايف ان مافيهاش ايوها حاجة

عادي

نداء الطبيعة لا يفرق بين الرجل والست

والستات طالما نادو بالمساواة

اشربو بقا

قصدي
..... بقا




تحياتي يا المض دكتورة

انا حره said...

هههههههههههه ياحلوللى

فين المطعم دا والنبى

دى زمانه هيصه جوا بس انتى اللى رحتى قبل مالهيصه تبتدى

ههههههههه يالهوى بانا لو كنتى فتحتى الباب لقيتى واحد بيتهبل ومش راضى يرد عليكى عاملهالك مفاجاه ههههههههههههه

Anonymous said...

loooooooooooooollllllllllllllllll
لماااااضة

هضحكك أكتر من كده
أختك المسطولة اللي هي أنا وبلا فخر

ما أخدتش بالي من العلامة
ودخلت
ويا ريتني ما دخلت
إذ إني لأول مرة كنت بشوف الحوض الغريب اللي شفته هناك

حوض لتحت
اكتشفت بعد كده أصلا أصلا
إنه مش حوض
وإن أنا دخلت مكان مش مكاني
وإن أنا..مش أنا
: D

بس الحمدلله
ولا اتهزيت..غسلت إيديا في الحوض اللي بحق وحقيق
وخرجت بمنتهى الثقة

ولا كإن حاجة حصلت
ولو كان دخل راجل
كان هيتلخبط
ويفتكر إنه دخل غلط
قووووم إيه
يدخل هناك
يلاقي إن الاتنين

للسيدات فقط

د/ رامي شهاب الدين said...

إيه ده .. أنا فضلت ربع ساعة عشان أحاول أقرأ العنوان صح .. بس الحمد لله قدرت أوصل للقاموس اللغوى إللى جبتى الكلمة منه ، كان لازم التشكيل يعنى ياست الدكتورة ..يلا ، حصل خير

أنا أول مافهمت العنوان خيالى سرح فى الغيطان والخضرة والروائح الحلوة دى ، لكن واضح إنى خيالى مش واسع زى خيالك ،هو إيه أخر فيلم خيال علمى إنتى شفتيه؟

أه معلشى سؤال قبل ما أخلص لماضة .. قصدى كلام ، هو إنتى تعرفى هريدى؟

أصله بيطلع الرحلات الخلوية دى كتير ، لدرجة إننا بنسميه وزير الرى ، إبقى سلمى لى عليه لو تعرفيه

معلشى بقى النوم كبس عليا وهقوم أنام

باى باى

Anonymous said...

ايه الفضيحه دى !!!

انا سمعت ان بره فى اوروبا كده

معرفش انه وصل هنا كمان

3omda said...

هاي لماضه..البوست هايل كالعاده..بس انا عايز اعلق علي كلمه في البوست"العواطلية"الكلمه دي هاتفضل ملازمنا حتي لو الواحد اشتغل هايفضل برده في نظر نفسه عواطلي. ياتري ايه المقصود بالكلمه دي ،هل هي شعار لكل من لا يعمل ؟ولا شعار لكل الناس اللي مهما اشتغلت بيفضل عندهم وقت فراغ؟

Unknown said...

سومه
مبروك عليكي الربع جنيه المخروم لاول تعليق
طيب ده هنجيبله كروت شحن منين :)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
مصطفى
انا لو اعرف انك اللى جوا مكنتش دخلت المطعم خالص :)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
طالب ثانوي
ما نا قلت حاجات منعرفهاش لما تكبر اقولك
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
سومه
تاني ايوه ومصر كلها نورت يابنتي حرايق في كل حته تتخيليها هههههه
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
سبهلله
وانتي طيبه يا جميل ان شاء الله مش هتتكرر تاني :)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
مهندس مصري
مطعم في سموحه المقاسات دي هنتصرف فيها بعدين المهم نغسل ادينا الاول
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
الطالبه عفو الله
بس على فكره الحمام من جوا ميكفيش الا شخص واحد متر في متر :)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ميدو
مطعم فاجر وانت الصادق مره وعدت
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
او جا جي
المطعم في سموحه تعالي واعزميني وانا اوريهولك
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
دكتورة فضفضة
هههههههه او ياخد الحمام بتاعه معاه انا بعد كده هسيب لغلوغي في البيت
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
شمندي
المره الجايه هاخد معايا كلينكس انا عارفه :)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عسقوووووول
مكنتش اعرف عاااااا
المشكله اني خرجت وايدي ووشي كلها طبيخ اصلك مشفتنيش لما باكل في مطاعم فضيحه يعني
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
صباح الصباح
اماكن فاجره وانت الصادق توبه خلاص حرمت ماله طبيخ ماما الغامق زي الفل
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
صبرني يارب
على فكره كويك دي اسم المطعم اصلا
والحمام كان يدوب يكفي لشخص واحد متر في متر عباره عن حوضين حوض من فوق وحوض من تحت مفهومه طبعا ههههه
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
الطائر الحزين
يعني اخد ركن ورا المطعم ولا ايه انا كنت عاوزه اغسل ايدي بس هههههه خلاص حرمت اكل بره بيتنا
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
صاحب المضيفة
امين يارب بيحصل كتير فين انا اول مره اشوفه وافتكر هتكون اخر مره كمان
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
آبي
لا الحمام يدوب لشخص واحد متر ف متر حوض فوق وحوض تحت طبعا مفهوم ليه ههههه
ايوه يابت ايدي وصلت مشفتيش صورتي على الفيس بؤ وانا متشعلقه في الاوكره
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
مهره
قطع رقبتها البنات الي من الصنف ده ياختي توبه اخرج بره بيتي قلة قيمة :)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
شفقه هانم
وانتي كمان وحشتيني جدا جدا
اخبار الكتاب الجديد ايه ؟؟
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
احمد الجيزاوي
الله يسلمك يا باشا والف مبروك الزواج يارب يتمملكم على خير ويسعدكم دايما
اوعى تاخد العروسه وتروح الاماكن دي
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
كوشيا
لا انادي مين ده انا وقفت على الباب رذاله بقى لحد ما اشوف هيطلع ولا لا
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
فري كيلر
اي خدعه :)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
بنت مصرية
معرفتش والله انا لاقيت نفسي بكتبه كده فصحى بصراحه عاميه كان هيطلع مني مسخره والناس كانت هتاخد عني فكره وحشه قلت الطيب احسن :)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ابن مصر
توبه واخر مره حرمت
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
كراكيب عادل
هههههههه لا ما انا مردتش ادخل الاماكن المشبوهه دي غسلت ايدي بس وخرجت ووقفت اتنين عسكر من العيال اصحابي على الباب
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
د.عمرو فاروق
اي خدعه يا باشا
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
طهقان بيه
نشرب منين بالظبط حدد لو سمحت
كان فيه حوضين واحد فوق والتاني تحت انهوا حوض نشرب منه :)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
انا حره
هههههه افتح الباب يا فضيحتشي
لا انا كان زماني ضربته متقلقيش انا مخبطش انا فتحت الباب على طول
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
بنورة
هههههههههه نورتي المحكمه متروحيش لوحدك تاني ابقى خديني معاكي
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
د/رامي
والله برافون عليك
انك عرفت تقرا العنوان ده نا نفسي مفهمتوش هههه
هريدي مين ولا اعرفه
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ماجنوليا
وصل مع الشبكه التالته سته ونص جي بوينت ايت
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عمدة
جامده قوي الفلسفه دي برافو عليك والله
فعلا رغم اننا بنشتغل لكن مجرد فسحه وخروجه محسسانا بوقت فراغ بتفكرنا اننا برضه عواطليه
تحياتي

اهو ده عيبه said...

ازيك يا لماضه
موتينى من الضحك
دى فعلا كانت رحلة فى الخلاء بمعنى الكلمة
والصورة اللى على الباب دى معناها ايه يعنى؟راسمين اتنين مانتمين
يكونش ممنوع دخول الحمام لغير الcouples
حاجه تجنن صحيح
شفيتم وعوفيتم

kareem abdelsalam said...

انتى ليه باصلها من الناحية دى ؟ ليه متقوليش ان ده دليل على ايمان المصريين بالعمل الجماعى و روح الفريق علشان كده مصر بتتبؤءء مكانة عظيمة بين الدول .وبعدين لزمتها ايه فضيحة المحل منها لله كاميرا مروة محمود

شفـقــة و إحســــان said...

لماضة يا قمر
لا انا زعلانة وقاعدة مستنيه الجديد بطلى كسل ولا الرحلة اثرت عليكى
الكتاب انا فى مرحلة الاعداد والنشر ادعيلنا

يا مراكبي said...

خدي الخبرة من حماكي

قبل ما نبني الحمامات في الموقع بتاع المشروع اللي كنا فيه كنا بنصرف للعمال كل يزم الصبح عدد إتنين بامبرز

أي خدمة

Unknown said...

داليا اهو ده عيبه
يابت داخلين الجونينه
مش عبعال كان بيصيف في الحمام عرفتي بقى بيصيف ليه

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
كريم
ههههههه شوف ازاي ظلمتهم
ايه الفضايح دي يا كريم ايون هي كاميرا مروة بعينها

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
شفقه هانم
نزل يا افندم

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
يا مراكبي
هههههههههه ونعم الخبرات يا حمايا والله
فكره هبقى اوزع حفاضات قطن كمان بدل كياس القطن لوحدها ولو لزم الامر هلف بدل الشاش كوافيل