Friday 11 July 2008

الطب للجدعان


ها قد أنتهت عاصفة الامتحانات وقد بذل كل طالب مطحون ما في وسعه لمواجهتها وهو في هذا الطوفان يضع كل أحلامه تحت رجليه ومهما ارتفعت الأمواج فهو ملتزم بموقفه المطأطأ مستميتا في النيل بمجموع يؤهله للالتحاق بركب كليات القمة
فكثيرا يتبادر إلي ذهني لماذا هذا التكالب على هذه الكليات ؟ ولم هي بالذات دون الكليات الأخرى؟ ولماذا أعداد المقبولين مازال في تزايد مستمر رغم تصريحات السادة المسئولون بارتفاع الحد الأدنى للقبول
فهذا إن دل فإنما يدل على إن الست مصر أمي " ولادة " طول عمرها والفضل كل الفضل لنماذج " الجمهورية "


لذلك أخي الطالب دعني أوجه إليك هذا السؤال أين تذهب هذا المساء إذا وافتك الثانوية بمجموع يتعدى الحد الأقصى للنسبة المئوية نفسها؟
هل ستفكر في ارتياد هذه الكليات ؟
إذا كانت إجابتك بنعم فلماذا ؟
لأنها إحدى كليات القمة ؟
رغبة الأهل وحلم الطفولة المشردة ؟
إستخسار للمجموع عملا بمبدأ وجع بطني ولا خسارة الطبيخ ؟؟


استعن بصديق
ولتعتبرني هذا الملاك المنقذ


الإجابة الصحيحة

بسم الله الرحمن الرحيم " قبل ما تناسق حاسب " أي قبل التفكير بالتوجه لأي مكتب تنسيق دعني اخذ بيدك في جولة سريعة حتى يستريح ضميري و لنفترض جدلا أنك أردت احتذاء نفس حذائي واخترت كلية الطب
فلنناقش سويا مبدأ بمبدأ


أولا : مبدأ اتعب النهاردة عشان تستريح بكره
لازم تعرف يابني انك لو ذاكرت في ثانوي هيطلع عينك في طب ولو رتبت سنة هتتبهدل عشان تحافظ على الترتيب ولو ربنا أكرمك و أتعينت يبقى هتموت في عز شبابك قبل ما تاخد الماجستير فكر بتأني العمر مش بعزقة
لسه مُصر يبقى أنت إنسان صميم يابني ندخل على المبدأ اللى بعده


ثانيا : مبدأ البطيخة القرعة لبها كتير
بمعنى انك لازم تعرف انك هتفني عمرك وشبابك في التعليم مش مصدقني طيب تعالى نحسب سوا عمرك راح ازاي من معادلة معروفة
شوف يا سيدي عندك سنوات التعليم كالآتي:


المعطيات : التعليم = تعليم متدني + تعليم عالي + منافعهم (
1

بما إن التعليم متدني = تعليم أساسي + ثانوي
والتعليم الأساسي = حضانة + ابتدائي + إعدادي
إذن التعليم المتدني = حضانة + ابتدائي + إعدادي + ثانوي (2

وبما أن التعليم العالي = كلية + امتياز (3


وحيث أن منافعهم = دبلومه + ماجستير + دكتوراه (4


وبالتعويض من 2 , 3 , 4 في 1

إذن إجمالي مدة التعليم = 2+6+3+3+6+1+2+4+4 مع الشغل والنفاذ


ده بافتراض حسن السير والسلوك وعدم الدبلرة

شفت بقى عشان تعرف إن جهنم مفيهاش مراوح

عشان كده يابني نصيحة متدخلش طب استخسار ولا منظرة وفرد عضلات


وهنيئا لمن لن يلحق بكلية الطب هذا العام وكل الأعوام ونيابة عن اكتر من 10 ألاف طالب بنحسدكم يا ولاد المحظوظة

49 comments:

me said...

ااااااااااااااااااااااااخخخخخخخخخخخخخخخ

جيتى على الوجيعة و اوفقك بس صدقينى يا بت لو رجع بيا الزمن لورا كت هختار برضة المدعوءة دى

تخلف و النعمة
يارب ديموا علينا

تشاااااااااااوووووووووووو

Anonymous said...

If im in the situation of the owner of this blog. I dont know how to post this kind of topic. he has a nice idea.

WhatEver?!!! said...

بصى يا لماضه
الى حد ما عندك حق
هو اى نعم انا لسه فى 3اعدادى ولمشوارلسه طويل
بس برضو خلينى ارغى واقول وجهة نظرى
والله هو فعلا الكليه صعبه وما يعلم بيها الا ربنا"وده واضح عليكى وعلى كتير من اخواتنا المطحونين"بس فى الاخر لقب دكتورة مش وحش
بس هى فعلا طحن سبع سنين غير الماجستير والدكتوراه يعنى طلوع روح

الله اعلم والله هيبقى مصير الواحد ايه فى ظروف الثانويه اللى بقت مسخره دى

بس لو ربنا نفخ فى صورتنا يعنى وواستعنا على الشقا بالله ودخلنا للجهاد فيبقى طب اسنان ولا صيدله وكتر خير الدنيا
معلش طول عليكى
بس بوست هايل كالعاده

mohra said...

يالا بالشفا
بذمتك فى دكتوراه فى 4 سنين بس يا مفتريه؟؟؟
ده انت كارماهم فى يجى 5 سنين

رئيس جمهوريه نفسى said...

بثبتى دائما نظريتى الصح فى عدم اختيارى للطب لحظه التنسيق اى نعم انا كنت جايب 65% نظام قديم خالص كلاسيكى يعنى بس برضه رفضت طب وكنت ادبى مش علمى بس برضه رفضت طب مش تسالى ازاى

خالد كامل said...

بصى بصراحة انا كنت جايب 59% فى الثانوية العامة
و كنت أدبى
و مش بتاع مذاكرة نهائى
لدرجة انى دبلرت السنة دى فى اولى فنى تجارى
من ضمن اتناشر مادة منجحتش لحد دلوقت غير فى الانجليزى بس
يعنى بالمختصر المفيد
لو كنت جبت مجموع طب مكونتش هدخلها
كنت هدخل حقوق أو تربية موسيقية
عامة معلش طولت عليكى
سلام

Mahmoud البطراوى said...

هههههههههههههه
دا بفرض عدم الدبلره وده من باب فرض المستحيل اساسا

Unknown said...

السلام عليكم
أنا ضيف على المدونةوان كنت مش غريب أوى عن طب..أنا صيدلى
دى أبيات منقولة بتوصف الموضوع بشكل أكثر عمقا ويبدو فيها جلياً الاثار الجانبة لدخول كلية الطب

نسي الفوطه



وناس واقفة بتتريأ ومبسوطه
وناس تانيه بتستغرب ومنقوطه

ليه الدكتور نسي الفوطه
وهو يا عيني كان واقف ووشه أحمر ولا القوطه
و قال ياجــــــــماعه سامحوني
وقبل ما تيـــــــجوا تلوموني
تعالــــــوا أحكيلكوا أنا حكايتي
وبعديها إبقوا حـــــــاكموني

سنــــين فــــاتت في ثانــــــويه
كفاح دامي وعــرق ودموع
وبعد المعركـــــــــه الحــــاميه
قدرت أنجح وأجيب مجموع

أخيراً حلمنـــــــــــــــــا إتحقق
هخش الطــــــــب وأدّكــــتر
رســـــــــــاله جميله ومعـــاها
مقام عالي وفلوس أكـــــــتر

في أول يوم لـــــــــبست جديد
وشلت البالطو رحـت لاقيت
زمايلي إتحــشروا في مــدرج
عامل ولا عــــــلبة الكبريت


ولكــن برضه مايئستش

دخل دكتور قعد يشــــــــــرح
كلام كــــان صعب ولاتيني
و أنا متنـــح ومـــش فــــــاهم
لاقيت النــــــــوم غلب عيني

و لسّه أنا برضه مايئستش

و قلت مادام ضــــاع النظري
هظبّــــــــط نفسي في العملي
جريت عـ المشـــرحه بسرعه
لكن كالـــــــــعاده خاب أملي
دخلـــــت لاقـــيت 200واحد
بيتخــــــــانقم على الجــــــثه
وناس واقـــــــــفه من الزحمه
على كتافـي ومـــــــش حاسه

و لسّه أنا برضه مايئستش

و طبــــــعاً حسّوا بظــــروفنا
وحطّولنا إمتــــــحان فوازيــر
وكل أمّا آجي أحــل ســـــؤال
أقف أدامــــــه زي الــــــزير

و لسّه أنا برضه مايئستش

وجينا في لجنة الشـــــــــفوي
وكان أدّامي واد كـوسه
خد الفول مارك مـ الدكتور.
وخد فوقهـــــــم كــمان بوسه

و لسّه أنا برضه مايئستش

سنه بتمشــي وســــنه بتيجي
مقـــالـــب بعـــدها مقــــــالب
زمايلي إتعينوا و قبـــــــضوا
و أنا شايـــــل لـــــــقب طالب

و لسّه أنا برضه مايئستش

كبـــــــرنا شـــويه وقــــالولنا
خلاص دلوقتي شوفوا حالات
و رحنـــــــا نشوف وكالعاده
دا كله بيطلع إشتــــــــــغالات


و لسّه أنا برضه مايئستش


لحد ماخلصم السبــــــــــــعه
وقلت خلاص هروق وهعيش
و قبل ما أفوق من الصــدمه
خدوني عشان أخـــش الجيش


و لسّه أنا برضه مايئستش

وقعت هناك في إيــــد ظابط
ظغرلي وقال يا بســــــكوته
أحب أبـشرك إنــــك معــايا
هتطـــــــفح الـــــــــــكوته

و لسّه أنا برضه مايئستش

خلااااص السبعه بقوا عشرة
ولسه أنا ماشي جنــب الحيط
و بان السن علــــــــى وشي
و شعري إبيـــّض و إصلعيت

و لسّه أنا برضه مايئستش

وبعد ما قـــــلت كــــــــفاره
خلاص هرتاحلى بقى كام يوم
لاقيتهم تـــــــــانــي واخدنّي
عشان تكليـــــــــفي في السلوم

و لسّه أنا برضه مايئستش

و قلت هنـــاك هآخد قرشين
آكل منهم و أجيـــــــــب لبسي
فوجئـــــــت يا عيني بمرتب
مايقضــــــنيش حتى شيبسي

و لسّه أنا برضه مايئستش

و بعد الـــعمر دا كـــــــــــله
رمــــــوني في وحـــده صحية
نسيت الطب أنا فيـــــــــــها
وبقــــــــيت زي التمــــــرجيه

و لسّه أنا برضه مايئستش

و آديني بعيش وهعمل أيـه؟؟
ماليــــــــش ولا حوا ولاقوة
وحيد غلبان وحتى مافـــيش
جـــــواز علـــى نفــــقة الدولة

و لسّه أنا برضه مايئستش


قام الدكتور صعب عـ الناس
و فــــــضلم يـــبكوا على حاله
و حتى الفوطة نســــــــيوها
ولموا فلــــــــــوس وسابوهاله


و قال دكتورنا عـ الفوطــــه

تعــــــالوا هشـــــيلها أنا بكرة

لكن اهل المريض قالــــــوا

خلاص
هنسيبها للذكرى

(منقولة)

طبعا ياجماعة ده دكتور مش ناجح وملهوش هدف الموضوع عبارة عن نقد ساخر للأوضاع بس مش أكتر...بالتوفيق للجميع

Rain_Drops said...

يا ريت الواحد كان عنده الحكمة دي زمان يا لماضة ، بس نعمل ايه بقى : كنتي فين يا لآ

dodda said...

وبعدين بقى؟؟!!
انتى حتسيبى الطب وتقلبى مدرسة حساب؟؟

انا حاخدها من قصيرها واعمل حمله لتستيت البنات فى البيت والصبيان على ورش الميكانيكا والنجاره

وصباح التدنى

صوت من مصر said...

احنا زلاد محظوظه
طب ماشى على الاقل بيقولوا بتوع طب بيفهموا انما احنا غلابه معدومين التفكير ؟

نعكشة said...

كما قالت الاخت البت قباحة
برغم من كل القرف و النكد و العقد
برضة كنت هختارها

إنما لو واحد داخل عشان مجموعه كبير
او عشان مامته عايزة كدة
حرم عليكو دول سبعة
بتضيعوا عمر ابنكو
و صحتة النفسية و الفزيائية
و العقلية

ارحموا الولد

اتمني للكل ينول الخير ليه
ودمتي سالمه

سلامٌ عليكي

HERO said...

والله انا واحد من الناس لو يرجع بيا الزمن تاني عمري عمري ما افكر في الكلية دي تاني

المشكلة ان الناس لسة فاكرة ان الدكتور ده هو الحكيم بتاع زمان ميعرفوش انه بقى المجنون بتاع دلوقتي وعايز حد يعقله

وهيموت ناقص عمر وهيتعرض للذل والهوان وفي الاخر هياخد على دماغه ان خد اصلا

وانا باضم صوتي لصوتك علشان نمنع الطلاب الاوائل من دخول مثل هذه الكليات العقيمة ...وشكرا

تحياتي

Empress appy said...

هههههههههههههههه عقدتى العيال يا لماضه منك للى كلت دراع بنت جوز عمة خالها
بس على راى المثل خدوا الدواء من بقى لماضه

Empress appy said...

هههههههههههههههه عقدتى العيال يا لماضه منك للى كلت دراع بنت جوز عمة خالها
بس على راى المثل خدوا الدواء من بقى لماضه

صاحب المضيفة said...

والله يا لماضة نفسي اقول الكلام ده وكل ما جاي اقوله يطلعوا في

لكن انتي بجد انجزتي واوجزتي في الكلام


يسلم فمك بجد


تحياتي

مغرم ..ولكن said...

مرة زمان كان فيه ست عجوزة قالت الطب ده مكانش بيدخله الا البشوات ولاد البشوات بس دلوقتي بقت سايبة فيه الصالح والطالح الكويس والحرامي
هي ماتت
الله يرحمها

ذو النون المصري said...

مبداا لتعلم مدي الحياة هو مبدا متقدم تعيش عليه الدول التقدمه لكنه للاسف في مصر لا ينفع لان التعليم لا يعتمد الا علي الذاكره و لا يستطيع الفرد منا ان يظل يشحذ في ذاكرته مدي الحياة لانها بالتاكيد هتكل و تتعب و مش هيقدر يتحمل
تحياتي

شفـقــة و إحســــان said...

والله يا لماضة عندك حق واللى يدخل طب يستاهل اللى يجراله

kochia said...

والله ممكن يكون عندك حق
انا شايفة ان الطب ده يدخلها اللي فعلا حاسسها وحاببها ويبقي عمره فيها مش ضايع لانه فعلا هيفيد الانسانسة
لكن عشان بابا عاوز ولا ماما نفسها ولا يبقي اسمي دكتور
ده كلام اي كلام

تحياتي

مصر يا موكوسه .....يا مزارع الكوسه said...

شوفتى يا لماضة سعد الصغير عمال اغنيه للبرتقان هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

اربعين سنة ستيوتند said...

انا احب مبدأ اديها و انجز
يعني كلية اربع سنين في السريع و كله محصل بعضه
كل عام و انتم بخير
نهي العربي

ست البيت said...

بس برده يا لمضمض يا ختي الأمر مايسلمش، ست الداكتورة راحت الست الداكتورة جت
الحقينا يا ست الداكتورة من اعدادي طب برضه منظرة حلوة
ورسالة حلوة وتحدي جميل لما تشوفي مريض قدامك ربنا شفاهولك
ربنا يشفيلك مرضاك
والتااااااااااااج هه ..التاااج اللي مرمي في الانبوكس

t3ban said...

الحمد لله علي كل شيء
فعلا الخيرة فيما اختاره الله

Anonymous said...

انتى جيتى على
الصميم

لان انا لسه طالع من ثانتويه
بس الحمد لله
مجموعى مش جايب طب
بس لو جاب
هدخل اعلام
مفيش غيرها

وبوست جامد

تقبلى مرورى
احمد الشرقاوى

قلبي الصغير said...

مبدأ البطيخة القرعة لبها كتير



ههههههههههههههههههههههههههه
ايه ده يالماضه هانم

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

عندك حق
واساسا تكالب الطلبة علي الكلية خلي خريجين الطب مش لاقيين شغل
وطالب الطب اللي مايمارس المهنة كانه مادخلش الكلية من اصله لان الطب ممارسة ومتابعة للاكتشافات الجديدة

اللي يدخلها استخسار بعد كدة يبقي ذنبه علي جنبه اليمين

حاتم عرفة said...

ههههههههههه
والله كلامك رائع
ودايما بتجيبي من الآخر
أنا كان نفسي أخش زراعة قسم حشيش
بس ربنا ماوفقش
دخلت تجارة قسم مخدرات
وأهى برضه نفس المجال
......
بس على فكرة انتى بتحسبي التعب فى العلام بس
ده ولا حاجة جنب التعب فى الشغل نفسه..
عامة الحياة كلها تعب
اللى يخشها بقى دكتور مزارع مفالح.. أيا كان
لازم يتعب
بس يعرف هو عاوز إيه بس

Anonymous said...

طيب دلوقتى ليه كده يعنى ؟؟ احنا فى الاجازة و لسّه مخلصين امتحانات و النتيجة طلعت زى الزفت فى الكلية... يبقى ليه تقليب المواجع ده؟؟


ربنا يسامحك يا لماضة

bastokka طهقانة said...

كلامك صح مية مية
و مفيش احسن من فني صرف صحي
و اهو مش فارق كتير عن الطب كلها صحة


و اوروفوار

Anonymous said...

هيا الكلية مش وحشة الصراحة
بس هما لو يعملوا فينا معروف ويعلمونا عِدل الواحد مكنش يستخسر السبع سنين
يلا كله بيعدي

سمر الشافعى said...

لما سالونى لو رجعتى ثانويه عامه تانى تختارى كليه ايه قلت للاسف برده اختارها رغم كل اللى شفته واللى جرالى بس فالاخر برده بحبها

هوا صحيح بعد الشحططه وسهر الليالى ورعب الامتحانات وبناخد ملاليم ومستقبلنا بين ايادى الله لكن برده مش مهم )؛

بس الاهالى يابنتى بياخدو نصيحتنا دى على اننا مش بنحب لولادهم الخير ف فالاخر بضطر اسكت واوفر نصيحتى لنفسى وكل واحد عقله فراسه يعرف خلاصه

blue-wave said...

ياة لو امسك ورق التنسيق تانى
والله ماكنت هاكتب اى حاجه فيها ط:))

Mony said...

والله ياختشي انا من زماااااااان و انا مش بحب الطب ده خالص

مش هوايتي من الاخر


لما نجحت في الاعداديه مجموع يشرف ماما قالتلي:ها يا موني تحبي لما تكبري تدخلي كلية ايه؟؟

و رديت عليها بكل فخر و اعتزاز
نفسي ادخل كلية التجارة

طبعا هنا لطمت بنت صلطح باشا
و قعدت تحفظني:تجارة ديه للفشلة والساقطين في الثانوية العامة

وفضلت تسألني كل شوي نفس السؤال
بس انا اتعلمت و بقيت بريحها و اقول طب يا ماما
جراحة كمان لو عايزة

بس بيني و بين نفسي كنت مركزة علي تجارة

و الحمد لله دخلت تجارة و اتمني ادخلها تاني و تالت و رابع


قبل ما امشي احب اشكر د/عبد العال علي الابيات المنقول

تحفة

princess said...

اول زيارة:)
انتى بجد معاكى حق التعليم ملوش اى لازمة بجد :)
على فكرة انا اغلب اصحابى فى طب وانا خريجة السن اساسا
بس بجد بيصعبوا عليا جدا عشان تضييع العمر ده
بس سيبك امال مين اللى كان هيعالجنا هههه
تحياتى

wanna b a physician said...

فعلا ولاد مخظوظه يا لماضة انا قربت انتحر من كتر الخنقه والضغط العصبى
حسبى الله ونعم الوكيل

هديـــل الـروح said...

جدعه يا لماضه ،،
بجد انا معاكى فى كل كلمه قلتيها ،،،والله حرام كفايه بهدله بقى ايه الناس الغاويه بهدله دى ،، طيب احنا غاويين وحابينها كده مش شرط هما كمان ييجوا يتحشروا معانا
ده حتى كليات الطب عادت زحمه وبتشتكى الواحد ما عتش عارف يمشى ،، مش معقوله البلد عادت متفوقه كده ليه ههههههههههه

بس على كل حال ربنا يوفقهم وانا فخوره جدا بأوائل الثانويه السنه دى علمونى قيم كتير والله ،،


ربنا معاهم فى مشوارهم الجاى وفى المجال اللى هيختاروه ايا كان

شكرا ليكى يا لماضه
السلام عليكم

abo salah said...

بعد السلام عليكم

ايه دا يالماضة
عملتى للناس فوبيا
ههههههههههههههههه

تعرفى
أنا كنت نفسى ادخل كلية الطب
بس دلوقتى بأحمد ربنا انى مش دخلتها وحبيت مجال الإعلام اوي

رغم اني ماكنش في دماغي خالص إعلام لأني اساسا كنت علمى علوم

وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم

يالا ربنا يوفق الجميع

تحياتى

سبهللة said...

انا ماقبلتش حد فى طب ونصح حد تانى انه يدخلها
ومع ذلك الاقبال عليها كبير اوى
صحيح خالف تعرف
ثم ايه يعنى لما تقضى 34 سنة فى التعليم
يا بنتى العلم لا يكيل بالتنجان

عروسة ننوسة said...

فينك يا احلى لماضه وحشتينى اوى هو الطب واخدك مننا كده؟؟

غني يابهيه said...

انا قضيت كل ده فى التعليم

يا خرابي

بس عارفه برده الدكتور له قيمته وهيبته يا لماضه

وفى الاخر بيعرف على الاقل يصرف على بيته

يلا

ربنا معانا

عروس البحر said...

نص العمر بيضيع في التعليم
نص الناس بتموت من ثانوية
تحياتي

rainbow said...

حبيبتى مرمر

بتقولى درر !!0

بجد ربنا يعين كل اللى فى طب على ابتلاؤه

شدى حيلك ربنا معاكى يا بنتى

هدى

marco said...

مدونه جميل

شهد الملكات said...

لماضه
انتى دمك سكر و مدونتك كلها تحفه بجد
و الله عندك حق
أنا بحاول أنصح ناس كتير انهم مايدخلوش طب و مش بيسمعوا الكلام
و أقنع اللى ما جابش مجموع يدخله الطب ان ربنا بيحبه و الله و رحمه من المرمطه
و مفيش حد بيسمع الكلام
انتى بقى جبتى من الآخر
بس الغريب ان كتير من اللى دخلوا الكليه (و منهم أنا) و رغم كل اللى شافوه فيها لو رجع بيهم الزمن هيدخلوا طب برده
هبله بقى تقولى عليا ايه؟
ربنا يشفينى و يصبرنا كلنا
السلام عليكم

Mai_Jeneen said...

و يارييت الكلام بيتسمع !!!

يارييييييت !!

انا فاكرة لما كنت قدهم كدة لما كان حد بيقولي بلاش طب يا بنتي كنت باقول ماله ده ؟؟ هو مش حابب لنا الخير ليه ؟؟

دلوقتي فهمت انه كان بيقولها عشان حابب لنا الخير من قلبه !!!!

عروسة ننوسة said...

وحشتينى جداااااااااااااااااااااا
انتى فين وفين الجديد؟؟

د.دغيدى said...

هيييييييه دنيا
على راى الاستاذ هانى
غلطة ندمان عليها
الى كل مستغنى عن شبابه
وعن راحة باله
خلى بالك يابنى السكة دى اخرتها ......
هى بصراحة ملهاش اخر
انا عارف انك مش حتسمع كلامى
زى انا ماسمعتش كلام اللى قابلى
بس اللهم بلغت

Ahmed Fayez said...



فعلا اللي يدخل الطب منظرة و لا استخسار مجموع يبقى خد اكبر مقلب في حياته
و هيفضل يعاني لحد ما يموت و عنده بواسير

المعاناة - و انا اعني كلمة معاناة - اللي بيشوفها طالب الطب لحد ما يبقى طبيب و بعد كدة خلال مهنته المرهقة جدا
محدش يقدر يستحملها الا اذا كان غاوي
عشان كدة بيقولوا الغاوي ينقط بطاقيته

انا لسة بعتقد ان اختياري للطب كان موفق
اللي بيروح الحرب عارف انه هيموت
بس بيروح لان فيه هدف اكبر و اهم من الموت
و ربنا بيدي كل واحد على قد نيته