Saturday 5 July 2008

بريء يا بيه



البوست ده يا جماعه يعبر عن حالة تهييسة وأنا بتبرأ منه على الملأ
وان دل انما يدل على كثر النوباتجيات الملخبطه وعدم اتزان الدماغ فياريت اللى معاه حجرين ميبخلش بيهم
أنا بس هاشهدكم إن قليل البخت يلاقي العضم في الشوربة

عشان كده هحكيلكم على شوية مواقف بعتبرها من اكتر المواقف المحرجة اللي عدت عليا في حياتي وياريت محدش يتكسف هو كمان يحكي عن اكتر المواقف حصلتله وخلونا نفتح حلقة جديدة من برنامجكم مواقف وطرائف

ابتدي بقائمة الاعتراف

أول موقف

كان مطلوب مني فيه تقديم واجب عزاء لإحدى صديقات الفصل والتختة وده على اعتبار إني كنت ذو حكمة وقتها يعني فرشحت لهذا المنصب ولأني" مبسترش " في الحاجات دي قربت من الهدف قصدي زميلتي اعزيها في جدتها رحمها الله
والبنت بتبكي بحرقه شديدة متأثره جدا وأنا لا أعرف كيف أهدئ من روعها

أقولها خلاص يا حبيبتي متزعليش دي عند ربنا والى عند ربنا مبيروحش البت تعيط زيادة
خلاص يابنتي حرام عليكي كده أنتي كده بتعذبيها زيادة هي ناقصة ألاقي البنت تنفجر في العياط
آخر ما زهقت مش عارفه اسكتها ازاي فكانت الطآمة ويارتني سكت دهرا وما نطقت
!! قلتلها خلاص يا ليلى بقى هي يعني ستك كانت صغيره
لأحمل من مؤخرة رأسي ( قفايا ولا مؤاخذه ) بفعل فاعل والقي في آخر الفصل


تاني موقف

لما طلب مني أستاذي في المدرسة تأدية خدمة شخصيه ليه بالقرب من بيتي وطبعا معروف عني إني أبو الجدعنه قررت أروح المشوار قبل ما أروح بيتنا بعد إصرار شديد من الأستاذ عشان متأخرش وإذا بي وأنا متجهه للتمثيل أمام عدالة المحكمة الاقيلكوا حاجة - والله ما اعرف لحد دلوقتى سخنه ولا سقعه - بتدلق فوق دماغي وأنا لا أحرك ساكنا " مزراب " مليء بكل مخلفات الأسطح العامرة بكل أنواع الطيور وأنا لا أتزحزح عن موقفي من تحته أبدا لينفجر احد المارة بالضحك وأنا ثابتة كتمثال سعد باشا زغلول وياريت على كده وبس جريت على البيت اصطادني عم " بكار " حارس العقار ويسأل في استغراب : إلا جوليلي أنتي كنني بتعملي إيه في عشت الفراااااخ


ثالث موقف ولا أحسد عليه أبدا

عندما ارتديت كل ما هو نفيس وجديد واتجهت والنية لله لأداء فريضة امتحان الشفوي لآخر العام بإحدى سنوات الدراسة بالكلية وإذا بطفل بريء يجلس في الكرسي الخلفي وبعد ووصولنا ودنو اللحظة الحاسمة للهروب من الميكروباص يفاجئني الطفل بانطلاق مدفع به كل طعامه وعصارته المعدية فوق كتفي وحجابي وهو ينظر لي بابتسامة رضا كاملة ومع ذلك اصريت على التوجه للامتحان لتكون هدية من الله تعالى ألقاها علي فيرفض الممتحن إكمال طحني بالأسئلة بسبب الروائح الذكية المنبعثة

أخر المواقف في برنامجنا اليوم

عندما انتابتني حالة الوحم المعروفة لدى كل الطلبة المقبلين على الامتحانات للهروب من الاستذكار والإلحاح في طلب كوب من عصير القصب وإلا الإجابة يطلع في قفاها زعزوعه
فجلست أقدم كل وسائل الأغراء لأختي الصغيرة حتى تتطوع بالنزول لإحضار كيس العصير المرجو وأخيرا وبعد تقديم رشوة من كوب عصير وفوقه ربع جنيه وافقت بعد إلحاح شديد
وإذا بها تعود بعد دقائق مصفرة الوجه تلهث في إعياء كأنما لدغتها أنثى ثعبان بأجراس
اسألها لا تجيب فقط نظرت برعب شديد لباب المصعد
فتوجهت منه خيفة وفتحت بابه لأجد انه قد انفرط منها كيس العصير بالمصعد
فهدأت من روعها وطلبت منها إحضار أداة تنظيف لمسرح الجريمة
وبينما أزيل بقايا الدماء عفوا العصير وانزلها لبئر المصعد إذا بساكن يصر على استدعائه على وجه السرعة وقد كنت لم أنته من المسح بل ازداد الطين بله فتوزع العصير على كل أنحاء المصعد
بوليس ادخلي واقفلي الباب أنا تحت السرير لو حد سأل عني قوليله عند قرايبنا في البلد
بعد نصف ساعة جرس الباب الأول
أخويا لمض : لماضة شوفتي اللي حصل حد " عملها " في الاسانسير
جرس الباب الثاني
ماما : اللي يجي من بره يقلع جزمته على باب الشقة الاسانسير مش نضيف
على اعتبار إننا ماشيين على موكيت في الشارع خالي من مخلفات كتير ولا مؤاخذة
الجرس التالت والأخير
بابا بعد أن ثبتته ماما على باب الشقة : شفت العيال عملوها تاني في الاسانسير احنا لازم نقفل باب العماره الاسانسير بقى مبولـَة
بابا : لا ده عصير حد موقعه بس ازاي ملى الاسانسير بالشكل ده مش واقع في مكان واحد ده متوزع و حتى الواد جارنا اللى في الخامس كان واقف على رجل واحده مش عاوز يدوس في الاسانسير و خايف منه وبيقول فيه ريحة وحشه
امال لماضة فين ؟؟؟ انا شامم ريحتها في الموضوع ده


هذا اعزائي قد كانت نبذة عن بعض المواقف
ياريت محدش يبخل علينا بمواقف حصلتله كده واللى عنده موقف يحكيه بلاش بخل

34 comments:

اسلام الحضرى said...

لا فعلا البراءه ليها ناسها

نعكشة said...

هههههههههههههههههههههههههههه

والله مسخرة
وخصوصا بتاع الفراخ دة

...........

مرة وانا ماشية مع صاحبتي و بنرغي المهم عدينا الشارع وانا بتكلم بقة و قاعدة بشرحلها في حاجات
لاقيت واحد واقف كدة و بيبصلي
قلت في عقل بالي يلا خير المعوقين كتير
المهم لاقيتة لسة باصصلي
فببص جمبي و بقول لصحبتي
شوفتي المصايب دية
لاقيت صحبتي مش موجودة أصلااااااااااا
و إنها لسة معدتش الشارع
و اني ماشية بكلم و اشرح بايديا لنفسي

عملت نفسي مش واخدة بالي و رجعت اجيب صحبتي

يلا خير

دمتي سالمة

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


ههههههههههههههه

معلش يا لولو هو ده قدر العظماء

:)))))))))))))))))))

بيكيا للبيع said...

هههههههههههههه هموت يا فقريه من الضحك النبى هيسيى كل يوم كده بجد
وبكار ده صحيح نظرة شيش بيش خالص كده ههههههههههههه

بيكيا للبيع said...

نسيت اقولك انا appy
دى المدونة التانيه بتاعتى

•√أريـ السمر ـج√• said...

بوست جميل و دمه خفيف
صحيح وقتها فى المواقف دي اكيد كنتي فى حالة يرثى لها لكن جميل انها تتحول ذكريات سعيدة

دمتى بكل خير

اسكندراني اوي said...

يا لاااااااااااااهوي

عايز أتعلم said...

لا فعلاً

البراءة باينة جدا عليكي
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ارحمي مش كده

ده حتى القصب غلي شوية ..خفي شوية ..

وبعدين البيه مش عمللي حاجة
هو انا حد يقدر يعمللي حاجة ؟؟؟؟؟

بس لما تس|أليني على حاجة تانية مش هقوللك ...بس.
ولا هىمنك على اسرار تاني...هههههههههههه

دكتور حر said...

هههههههههههههههه

والله مواقف زي العسل
وخليكي في التهييس ده على طول


هفتكر وابقى اقول ان شاء الله

Unknown said...

اسلام الحضري
اكيد
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نعكشه
ههههههههه والله جدعه انك اتشجعتي وحكيتي تعيشي وتاخدي غيرها
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
دكتورة فضفضة
ههههههه لا انا بدأت اشك في نفسي اني نحس
,,,,,,,,,,,,,,,,,
بيكيا للبيع
بوبي ازيك يا قمر لا ده عم بكار شاف الغلة على دماغي قالك بس كنت في عشة الفراخ
مبروك المدونة الجديدة
,,,,,,,,,,,,,,,,,
اريج السمر
حالة يرثى ليها دي اقل وصف نورتيني يا جميل
,,,,,,,,,,,,,,,,
اسكندراني اووي
؟؟؟؟ بريئة والله
,,,,,,,,,,,,,,,,
خليفة
ههههههههه يا جامد
ههههههه انا قلتله وانا ميته من الضحك كان نفسي اشوف المواجهه فاتتني بجد
,,,,,,,,,,,,,,,,,
دكتور حر
ازيك يا دفعه لا ياعم دي مرة وحرمت
ده اول تعليق مسحته بيقولي قولي حاجه مفيده عجبك كده جبت لنفسي الكلام

Moustafa` said...

احلي حاجه انو بالعربي الفصحوي
لغتك حلوه ومدونتك أصلا عسل
يا رفيقه التدوين ومعاناه الطحن الشفوي ف لجان الطب
بس جامده أصلا حكايه الوحم ماقبل الإمتحان ده
تحياتى كتير
سلااام

إيمان said...

طول عمرك عسولة يا لموضة
ان كان على المواقف المواقف والطرائف فكتير
بس تخيلى منها هم يبكى وهم يضحك
أنا بقى بيحصلى المزيج ده
وباخد فى كثير من الوقت الموضوع بروح رياضية
وفى حاجات ببقى عايزا الاقى طيارة تحطفنى
يمكن مش عارفة اقولك بالضبط اية
لأن أكيييييييد كل شىء فى يوم هينكشفن ويبان

تحياتى ومودتى

Anonymous said...

موقف المزراب دا حصل لي حاجة شبهه بالظبط بس الحمد لله كان من نفس العمارة اللي فيها الشفة اللي انا فيها
كنت في شقتي انا و الفاشلين صحابي ف الكلية و كنت نازل الصبح بدري اجيب فطار لاني كنت اساسا صاحي من بالليل يعني مطبق ليلة كاملة

و فجأة لقيت مية على راسي ششششش
للاسف كانت مية مسح ارضية معرفش جابوها منين دي و كانت كتير جدا و نزلت على راسي كلها
كأنها كانت في جردل مثلا و الست كبتها في الشارع

المشكله ان الست دي لاسعه شويه
او شويتين
يعني لو كنت رحت اقولها ياست انت فتحي هتقولي انت ايه اللي خلاك تمشي تحت المية

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

ههههههههههههههههههههههههههههه
بجد مواقف توقع من الضحك
ادة يابنتى الموقف مصتأصداكى
انا لى موقف تمام كنت راحه اتبرع بالدم وعاملة نفسى الواد الشجيع عارفة ايه اللى حصل ا اول ماشفت الدم ادامى اغمى على وبقوا عاوزين ينقلوا لى دم انا وكان منظر تحفة
شوفتى الموقف دة

بطوط حبوب said...

ههههههههههههههههه

مواقف تحفه وخصوصا موضوع الاسانسير ده

kochia said...

وليه يا بنتي تعملي في نفسك كدة
ده مواقف لاخر العمر
لسة هتعملي مواقف تاني
بس الظاهر اللي يمشي معاكي لازم ياخد باله من نفسه
مش كدة

ربنا معاكي بقي
تحياتي

Unknown said...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

استنى عليا شوية دانتى خلتينى صحيت البيت كله من كتر الضحك على وش الصبح دول فكرونى اتخبلت
الا بصحيح دانتى لمضة لماضة

على فكرة انا سعيد جدا بانى اتعرفت عليكى انتى والمغربى واميرة فى لقاء اسكندرية انتوا بجد من احسن الناس اللى قابلتها فى حياتى


تقبلى تحياتى

آفاق الحرية said...

هههههههههههههه
البوست ده ريحته فاحت اوي
هههههههههههه
وتقولي بريئة
هههههههههه

Mafrousa said...

ههههههههههههههههههههه
ده انتي كنتي عفريته يا لماضة
تصدقى اني لسه يادوبك من يومين عارفه انك من الاسكندرية
وانا اقول ياربي خفة الدم و النغنشة دية..لازمن تكون من حبيبتى و روح قلبى الاسكندرية
لأ ياختي انا مش ححكيلك لاحسن تمسكيها عليا زله
-----------

me said...

حلو يا بت موضوع الاسانسير دا

يخرب بيتك ضحكتينى و انا مش عايزة

اشوفك قريب فى الهبابة الطوارئ
سلام

محبط افندى said...

ههههههههه
والله نفسى ادخل كل المدونات

الاقى كلها فرفشة كدا


ولماضة

مش ملل

بجد والله حاجة تقلل من الاحباااط

ربنا يكتر من امثالكم

سبهللة said...

اول مرة ادخل هنا
انتى بان عليكى طبيبة دمها خفيف مش خانقة زى اغلب الضاكطرة
=========
مرة كنت فى نهار رمضان وكنت فاطرة فى اليوم دة وانا فى ثانوى وكان يوم حر جدا رجعت من المدرسة عالبيت عالمطبخ عدل قبل ما حد يجيى وهات يا اكل وشرب لما قلت يا شبع وكان ظهرى لباب المطبخ وحسيت بصوت فى الشقة وبألتفت فجأة لقيت بابا فى وشى وبقى ملحوس طبيخ وعاملة كورتين من الاكل على كل جنب ولا عارفة ابلع اللى بقى ولا عارفة اتصرف
بصيت فى الارض وجريت على اوضتى نمت لحد المغرب وطل ما نا قاعدة على الاكل مش قادرة ارفع عينى فى عين بابا كأنى عاملة عاملة واو سارقى سريقة

سبهللة said...

تسعدنى جدا زيارتك ليا

Anonymous said...

انتي يا بت يا لموضة مشكلــــــة
لا بجد حتة سكرة لا والا بتاع الاسانسير ده جامد ههههههههههههههه بس كويس الراجل مسحبش الاسانسير وانتي فيه ههههههههه كانت هتبقي جامدة اوي كنتي هتلبسيها هتلبسيها وللا وايه بقي كان منظرك مبهدل ومعاكي ممسحة وجردل ههههههههه كان فضحتك هتبقي بجلاجل

انا مش فكرة مواقف دلوقتي او بمعني اصح اللي فكراة دلوقتي مينفعش يتقال علي الهوا ههههههههههه

بس بجد ربنا يكرمك بتدخلي السرور علي قلوبنا

abo salah said...

بعد السلام عليكم

هههههههههههههههه
شوفتى يا لماضة

من لماضتكم سلط عليكم

فكرتينى بأيام ولا عالبال بتاعتى

وجامدة أوى بتاعت الاسانسير

تحياتي

sebofy7alo said...

لماضة وشقاوة وعفرتة أية دة كلة لأية دة كلة
الله يكون في عون العيانين اللي في المستشفى شكلك كدة بتشكسيهم في النوبطشية
هههههههههههههههه

منال (محبة عائشة رضي الله عنها وأمهات المؤمنين) said...

لأتلقائية أوي...واوووووووووووووو

Unknown said...

هههههههه
بريء يا جماعه والله
بس تقدروا تقولوا فقرية درجة اولى
في بقيت المواقف مفيش حد بيحكي ليه

عمرو الطاروطي said...

هقولك نصيحة بس تقدري تطنشيها.. عادي
بصي يا لماضة
متندوميش على حاجة كتبتيها
متتبرأيش من بوست فيه جزء من حياتك
حتى لو كان تهييس
ساعات التهييس بيكون أصدق من أجمل كلام ممكن نقراه
في انتظار المزيد من التهييس

Anonymous said...

لماضة, فعلا أحببت مدونتك... أخذت اللينك من دربكة ووجدت انى- على الاقل- لم أندم على الدخول- :)

اكثر المواقف المحرجة فى حياتى مرتبطة ايضا بالكلية.... كنت رايح سكشن التشريح, السكشن الساعة 9..و الساعة بقت 9:15 و انا لسه فى السرفيس, الممهم قربنا على الكلية فقعدت أقول للسواق (مستشفى الجامعة يا أسطى), ولا هو هنا, ماسك الموبايل و نازل كلام بصوت عالى جدا و دماغه فى اللى بيكلمه
(يااسطى مستشفى الجامعة, يا عمّونا, يا هندزة).. ولا حياة لمن تنادى ... طبعا اضطريت ان انا أنط من العربية, و طبعا وقعت على وشّى زى الجردل, و طبعا الموضوع كان فيه خساير أكثر من كده, فوجئت ان البنطلون(الزنز) الجديد فى قطع دائرى محترم قطره ميقلّش عن 5 سم, و طبعا الشارع كله كان بيضحك عليّا, و طبعا اضطريت انى ادخل الكلية بالشكل المهين ده, و طبعا اصحابى فى السكشن مسكونى تريقة لدرجة انى كنت هقتلهم... الخلاصة ان اليوم كان زى الزفت... يلاّ... كانت أيام


تحياتى , ثقى إنى ان شاء الله هبقى اتلامض هنا كتير




عمرو, طب الزقازيق

alexandrany said...

ودمتم
!!!!!!

هديـــل الـروح said...

ههههههههههههه والله بجد ضحكتينى يا مروه ربنا يخليلنا دمك الخفيف ده ،، انا والله مش عاوزه اكون بخيله انا مش فى دماغى حاليا الا موقف واحد هوه اللى ايجى فى بالى فجأه ،
كنت فى طريقى إلى مقر الدرس الخصوصى اثناء تلك التى يسمونها الثانويه العاميه وأثناء سيرى امر على شارع رئيسى عندنا ما شاء الله لا يحسد الشارع ده تلاقى كل الشباب مرصوصين على كل جانب من جوانب الطريق حتى وانتى ماشيه تحسى انك هتتكعبلى المهم والحمد لله ربنا انعم على بنعمه عظيمه وهى نعمه الطول (نخلتين فى العلالى) النعمه دى وللأسف انقلبت الى نقمه فى ذلك الموقف عندما اتكعبلت بقى فى عمود نور اثناء سيرى طبعا كنت فى قمه الاحراج ولكن زاد احراجى تلك الجمله التى انطلقت وسط أجواء الشارع من أحد الشباب( إيه ده الحقوا عمودين خبطوا فى بعض )
هههههههه بصراحه وسط الاحراج الشديد كنت ميته على نفسى من الضحك يلا والحمد لله الموقف عدى بسلام

والسلام عليكم

Anonymous said...

عجبنى كتيييييير الموقف الرابع

موقف مضحك جدا

Princess said...

ههههههههههههههههه
ربنا يكون في عونك :)
بس دمك خفيف اوي علي فكره